Semco tager hul på reparation til 200 mio kr

Over de næste måneder skal 400 mand i døgndrift renovere den 110 meter høje Transocean-borerig, John Shaw, på havnen i Esbjerg.

Som del af en af de største enkeltordrer i Semco Marines historie, tager 400 mand fra på mandag hul på arbejdet med den kæmpestore borerig, John Shaw. Den samlede værdi af den omfattende renovering, der forventes at tage et par måneder, beløber sig til 200 mio. kroner, fortæller Senior Vice President, Hans Peter Jørgensen, Semco Maritime i en meddelelse.

”Vi mærker i disse år en stigende efterspørgsel på modernisering og opgradering af ældre rigs, som vi har specialiseret os i. Alene John Shaw har en ordreværdi på omkring 200 mio. kr. Så det er en af de større enkeltordrer for Semco Maritime, og den største type rig, som vi overhovedet har mulighed for at tage ind i Esbjerg," siger han.

Semco fik overskud på 100 mio kr i 2012 

Den 85 meter lange, 64 meter brede og 110 meter høje borerig ankommer mandag til havnen i Esbjerg, og for at sikre at mange tusind ton stål ikke flyder tilbage ud på Nordsøen, har man hamret ekstrastærke fortøjningspullerter 18 meter ned i kajen. Godt fæstet til kajkanten vil 400 håndværkere i døgndrift over de næste måneder forsøge at gøre riggens ophold i Esbjerg Havn, så kort som muligt. Semco Maritime har selv ca. 300 ansatte ombord, og derudover anslår Hans Peter Jørgensen, at riggen giver arbejde til omkring 100 medarbejdere hos underleverandører.

”Vi er kendt for at kunne levere hurtigt og i en høj kvalitet, og det er de vigtige parametre i den her branche, hvor hver dag i havn kan koste operatøren op til flere millioner kr. dagligt. En offshore-rig tjener kun penge på havet, så det handler om at få den ud hurtigst muligt uden at gå på kompromis med hverken kvalitet eller sikkerhed,” forklarer Hans Peter Jørgensen, der forventer, at John Shaw igen vil stævne ud fra havnen og tilbage i funktion hos ejerne i Transocean i løbet af 70-80 dage.

Semco: Forskningscenter fastholder arbejdspladser 

Arbejdet på riggen omfatter gennemgang og udskiftning af alle bærende stålkonstruktioner, modernisering af beboelses-, mandskabs- og opholdssum med bl.a. nye badeværelser, ændringer og sikkerhedsopgradering af redningsudstyr og gennemgang og udskiftning af alle rør og elektriske installationer. Derudover skal et dykkerhold inspicere og renovere de undersøiske dele af riggen. Og endelig skal selve boreudstyret serviceres, renoveres og genmonteres. Sideløbende med de forskellige jobs gennemgår riggens stålkonstruktion en omfattende overfladebehandling og maling.

Oliebranchen jagter et positivt image

Welltec og Semco har vokseværk

Opgradering af borerigge stiger eksplosivt i 2014  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også