ShippingWatch

Maersk: Olie vores største udfordring

Mens det går godt på de fleste stræk i Maersk, halter olie-forretningen stadig, siger topchef Nils Smedegaard Andersen.

Foto: Maersk Oil

Det er i olieforretningen, at Mærsks største problemer skal findes på nuværende tidspunkt. Det siger koncerndirektør i Mærsk Nils Smedegaard Andersen til Berlingske, efter at selskabet har solgt sin ejerandel i Dansk Supermarked for 17 mia. kr.

"Maersk Oil har helt klart en udfordrende rejse foran sig. Der ligger både de største udfordringer og de største investeringer," siger Nils Smedegaard Andersen til avisen.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Laveste produktion siden 2001

I år har selskabet i gennemsnit produceret omkring 230.000 tønder om dagen, og dermed er der meget langt op til det ambitiøse mål på 400.000 daglige tønder i 2020.

Den lave produktion i år, der blandt andet skyldes tekniske problemer og reparationer, fik da også Maersk Oil til at skære i målet for hele 2013, der blev sænket fra 250.000 til 235.000 daglige tønder.

Ifølge Aktieugebrevet betyder det, at koncernen i 2013 har udsigt til den laveste olieproduktion siden 2001.

Analytiker: Flere Maersk-selskaber kan være i spil 

To gigant-felter

Fremadrettet er håbet, at de store satsninger Johan Sverdrup i Norge og Chissonga-feltet ud for Angolas kyst lever op til de meget store forventninger, der er til begge felter.

Senest er det norske kæmpefelt blevet ramt af forsinkelser, og forventningen er nu, at produktionen går i gang ved udgangen af 2019. Tidligere var forventningen produktionsstart fra 2018 fra feltet, som anslås at indeholde op mod 2,9 mia. tønder olie.

Med en ejerandel på 20 pct. forventer Maersk Oil en produktionsandel fra Johan Sverdrup-feltet på omkring 50.000 tønder daglige tønder. Dermed vil en yderligere forsinkelse bringe 400.000-tønders målet i fare. 

Over for Berlingske nedtoner Nils Smedegaard Andersen forsinkelsens betydning, men medgiver i forlængelse heraf, at efterforskningsresultaterne har været slatne siden budgettet blev hævet fra 2008.

De kommende år planlægger selskabet at skrue yderligere op for investeringerne, som lige nu ligger på 1-3 mia. dollar årligt. Ifølge Aktieugebrevet løftes de til 3-5 mia. dollar årligt.

Maersk tager hul på Johan Sverdrup-feltet

Første del af Sverdrup-udbygning kræver 89-115 mia kr 

Maersk Oil får "go" til skotsk boring 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs