Esbjerg-rederi går konkurs efter uenighed blandt ejerne og millionkrav

World Marine Offshore har begæret sig selv konkurs. Underskud, uenighed i ejerkredsen og et stort krav i USA spiller ind, siger kurator, som nu leder efter en køber til rederiet.
Foto: World Marine Offshore
Foto: World Marine Offshore

World Marine Offshore kaster håndklædet i ringen efter en kaotisk periode med underskud, uenighed blandt ejerne og et trecifret millionkrav fra en tidligere partner i USA.

Esbjerg-rederiet har i sidste uge begæret sig selv konkurs, og boet er nu under behandling.

”Man har simpelthen ikke kunne få enderne til at hænge sammen,” siger kurator John Sommer Schmidt fra det store advokatfirma Gorrissen Federspiel.

Han peger på de seneste års underskud som en del af forklaringen på konkursen i rederiet, som lever af at sejle mandskab ud til havvindmøller.

Konflikten mellem ejerne, som ikke kunne blive enige om strategien, har også betydet, at der ikke længere er villighed til at skyde penge i det skrantende selskab.

”Det har helt sikkert også spillet en rolle i forhold til, at man ikke har kunnet rette op på likviditeten,” siger John Sommer Schmidt.

Adm. direktør Hans Schneider bekræfter, at uenighederne er hovedårsagen til konkursen.

”Det er en ulykkelig situation som World Marine Offshore A/S, dets medarbejdere, partnere, leverandører og kunder befinder sig i. Det har længe været klart, at ejerne bag selskabet måtte skilles,” skriver han i et svar til ShippingWatch.

Direktøren understreger, at han selv har forsøgt at hjælpe ejerne med at begrave stridsøksen i sin tid i selskabet.

”Vi er nu nået dertil, hvor vi må konstatere, at dette ikke kunne lykkes,” siger Hans Schneider.

Konflikten i ejerkredsen kom frem i december 2021, hvor hele bestyrelsen, herunder formand Jesper T. Lok, trådte tilbage, mens Hans Schneider tog over som topchef fra Lars Christian Zøhner.

”Da der opstod tvivl om dele af ejerkredsens opbakning til den lagte strategi, så valgte bestyrelsen at trække sig,” udtalte Jesper T. Lok, som har stor erfaring fra shippingbranchen, dengang til ShippingWatch.

Blandt stridspunkterne var et planlagt samarbejde i USA, hvor World Marine Offshore satsede på at få en bid af det voksende marked for havvind sammen med en lokal partner.

Uenighederne fik samarbejdet til at kollapse, og partneren har siden lagt sag an mod det danske rederi. Han kræver knap 130 mio. kr. fra rederiet, som i øvrigt afviser beskyldningerne.

Retssagen har også været en medvirkende faktor til konkursen, fortæller kurator.

”Man er ramt af en større retssag i USA. Om den er rimelig eller ej, er sådan set lidt ligegyldigt. Der er omkostninger forbundet med sagen, selv hvis man vinder den, og der også en risiko – uanset hvor lille den måtte være – for, at man taber den,” siger John Sommer Schmidt, som er advokat og partner i Gorrissen Federspiel.

Kurator har nu overtaget driften af World Marine Offshore for at sikre værdierne i selskabet. Næste skridt er at forsøge at finde en mulig køber til de sunde dele af selskabet og flåden.

”Vi forsøger at sælge hele virksomheden eller så meget af den som muligt,” siger John Sommer Schmidt.

Hvad er tidshorisonten for et salg?

”Vi kører en struktureret proces, men det er klart, at der er et vist tidspres. Vi har en ambition om at være i mål inden for et par uger.”

Er der interesse i dele af den nuværende ejerkreds for at købe selskabet og køre det videre?

”Vi har allerede identificeret et felt af interessenter, som gerne vil kigge nærmere på selskabet. Hvem det er, vil jeg ikke kommentere på, men der er bred interesse,” siger John Sommer Schmidt.

ShippingWatch har været i sms-kontakt med to medlemmer i den tre mand store bestyrelse, som begge henviser til kurator. 

World Marine Offshore A/S er ejet af selskaberne Exes Invest ApS og WMO Shipping Company A/S.

Begge selskaber er ejet af en hel stribe af investorer. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også