En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
11.01.2023kl. 12.00

Esbjerg-rederi går konkurs efter uenighed blandt ejerne og millionkrav

World Marine Offshore har begæret sig selv konkurs. Underskud, uenighed i ejerkredsen og et stort krav i USA spiller ind, siger kurator, som nu leder efter en køber til rederiet.
Foto: World Marine Offshore
Foto: World Marine Offshore
af NIKLAS KRIGSLUND

World Marine Offshore kaster håndklædet i ringen efter en kaotisk periode med underskud, uenighed blandt ejerne og et trecifret millionkrav fra en tidligere partner i USA.

Esbjerg-rederiet har i sidste uge begæret sig selv konkurs, og boet er nu under behandling.

”Man har simpelthen ikke kunne få enderne til at hænge sammen,” siger kurator John Sommer Schmidt fra det store advokatfirma Gorrissen Federspiel.

Man har simpelthen ikke kunne få enderne til at hænge sammen

John Sommer Schmidt, kurator, Gorrissen Federspiel

Han peger på de seneste års underskud som en del af forklaringen på konkursen i rederiet, som lever af at sejle mandskab ud til havvindmøller.

Konflikten mellem ejerne, som ikke kunne blive enige om strategien, har også betydet, at der ikke længere er villighed til at skyde penge i det skrantende selskab.

”Det har helt sikkert også spillet en rolle i forhold til, at man ikke har kunnet rette op på likviditeten,” siger John Sommer Schmidt.

Adm. direktør Hans Schneider bekræfter, at uenighederne er hovedårsagen til konkursen.

”Det er en ulykkelig situation som World Marine Offshore A/S, dets medarbejdere, partnere, leverandører og kunder befinder sig i. Det har længe været klart, at ejerne bag selskabet måtte skilles,” skriver han i et svar til ShippingWatch.

Direktøren understreger, at han selv har forsøgt at hjælpe ejerne med at begrave stridsøksen i sin tid i selskabet.

”Vi er nu nået dertil, hvor vi må konstatere, at dette ikke kunne lykkes,” siger Hans Schneider.

Konflikten i ejerkredsen kom frem i december 2021, hvor hele bestyrelsen, herunder formand Jesper T. Lok, trådte tilbage, mens Hans Schneider tog over som topchef fra Lars Christian Zøhner.

”Da der opstod tvivl om dele af ejerkredsens opbakning til den lagte strategi, så valgte bestyrelsen at trække sig,” udtalte Jesper T. Lok, som har stor erfaring fra shippingbranchen, dengang til ShippingWatch.

Blandt stridspunkterne var et planlagt samarbejde i USA, hvor World Marine Offshore satsede på at få en bid af det voksende marked for havvind sammen med en lokal partner.

Uenighederne fik samarbejdet til at kollapse, og partneren har siden lagt sag an mod det danske rederi. Han kræver knap 130 mio. kr. fra rederiet, som i øvrigt afviser beskyldningerne.

Det har længe været klart at ejerne bag selskabet måtte skilles

Hans Schneider, adm. direktør, World Marine Offshore

Retssagen har også været en medvirkende faktor til konkursen, fortæller kurator.

”Man er ramt af en større retssag i USA. Om den er rimelig eller ej, er sådan set lidt ligegyldigt. Der er omkostninger forbundet med sagen, selv hvis man vinder den, og der også en risiko – uanset hvor lille den måtte være – for, at man taber den,” siger John Sommer Schmidt, som er advokat og partner i Gorrissen Federspiel.

Kurator har nu overtaget driften af World Marine Offshore for at sikre værdierne i selskabet. Næste skridt er at forsøge at finde en mulig køber til de sunde dele af selskabet og flåden.

”Vi forsøger at sælge hele virksomheden eller så meget af den som muligt,” siger John Sommer Schmidt.

Hvad er tidshorisonten for et salg?

”Vi kører en struktureret proces, men det er klart, at der er et vist tidspres. Vi har en ambition om at være i mål inden for et par uger.”

Er der interesse i dele af den nuværende ejerkreds for at købe selskabet og køre det videre?

”Vi har allerede identificeret et felt af interessenter, som gerne vil kigge nærmere på selskabet. Hvem det er, vil jeg ikke kommentere på, men der er bred interesse,” siger John Sommer Schmidt.

ShippingWatch har været i sms-kontakt med to medlemmer i den tre mand store bestyrelse, som begge henviser til kurator. 

World Marine Offshore A/S er ejet af selskaberne Exes Invest ApS og WMO Shipping Company A/S.

Begge selskaber er ejet af en hel stribe af investorer. 

Relaterede artikler:

  • Foto: World Marine Offshore

    Amerikanere overvejede at skyde penge i krakket Esbjerg-rederi

    For abonnenter

  • Foto: World Marine Offshore

    Esbjerg-rederi trak sig fra vindmølleaftale: Nu kræver partner 130 mio. kr. i USA

    For abonnenter

  • Foto: World Marine Offshore

    Dansk rederi kæmper imod millionkrav fra tidligere partner: "Der var ingen forpligtelse"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Opdateres.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

For abonnenter

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

For abonnenter

Foto: Nerijus Adomaitis/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Equinor tjener stort på Europas energikrise

For abonnenter

Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01793
Havne

Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022

For abonnenter

Foto: C.h. Robinson / Pr
Logistik

Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen

Foto: Benoit Tessier
Container

Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn

For abonnenter

Læs også

Foto: Nerijus Adomaitis/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Equinor tjener stort på Europas energikrise

Ruslands krig i Ukraine gav det norske energiselskab rekordstor indtjening sidste år. Syv nye felter blev taget i brug i 2022.

For abonnenter

Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Shipowners' Association
Offshore

Fredriksen-selskab henter penge til kamp mod værft

Boreselskabet Northern Drilling har rejst omkring 10 mio. dollar for at finansiere en voldgiftssag, som det Fredriksen-ejede selskab fører med værftet DSME.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Fleet Manager

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 08.02
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
  • Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen – 7. feb.
  • Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde – 7. feb.
  • Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn – 7. feb.
  • Storbank ser containermarkedet ramme rekordlav efterspørgsel i de kommende år – 7. feb.
  • DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos – 7. feb.
  • Euronav taber voldgiftssag og tæller ned til opgør om bestyrelsen – 7. feb.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år – 7. feb.
  • Mere end 1.600 søfarende blev efterladt på skibe i 2022 – 7. feb.
  • Nyt kæmpe havneprojekt er på vej i Østersøen – 7. feb.
  • Flere tankskibe sejler ulovligt efter embargo på russiske olieprodukter – 7. feb.
  • Oliepriserne stiger med jordskælv og genrejsning i Kina – 7. feb.
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Fleet Manager

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Analyst

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge