Olie-kollaps er elendig timing for hårdt prøvede rigselskaber

Det store fald i olieprisen er et tilbageslag for genopretningen i rigindustrien, som i forvejen trækker ud. Det kan i værste fald betyde restruktureringer, vurderer ABG Sundal Colliers analytiker over for ShippingWatch.
Foto: Bloomberg/Bloomberg
Foto: Bloomberg/Bloomberg

Det har allerede haft konsekvenser for rigindustrien, at olieprisen er faldet brat på grund af priskrigen mellem Rusland og Saudi-Arabien.

Olieprisen begyndte sit fald mandag, efter at Opec og Rusland ikke kunne blive enig om at begrænse produktionen. Samtidig venter IEA et fald i olieefterspørgslen i 2020 som følge af coronavirus.

De dårlige nyheder har resulteret i faldende aktiekurser over en bred kam i offshoreindustrien, hvor store spillere som Borr Drilling, Seadrill og Maersk Drilling i denne uge har fået barberet betydelige summer af markedsværdien på børsen.

For selvom at gårsdagens store prisdyk ikke med ét slag ventes at ændre olieselskabernes villighed til at investere, så kan den seneste udvikling blive endnu en sten på vejen i det opsving, som rigselskaberne har ventet på i så lang tid.

"Dette lægger meget pres på drilling-selskaberne, da de var på udkig efter at komme ud af dyndet og begynde at indsætte mere arbejde og presse priserne op. Det seneste prisfald er selvfølgelig et tilbageslag for dem," siger Lukas Daul, der er aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier, til ShippingWatch.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Nordea Markets riganalytiker Janne Kvernland påpeger, at flere nye olieprojekter kan blive udsat, fordi de har en breakeven-pris på over 40 dollar tønden.

"I værste tilfælde kan vi se en 50 pct. reduktion i sanktionerede niveauer i 2020 sammenlignet med 2019, hvis olieprisen bliver på de nuværende niveauer i længere tid," skriver analytikeren i en analyse fra mandag.

"Dette vil ikke med det samme påvirke udgifterne til 2020, men kan have alvorlig indflydelse på offshore-aktiviteten i de kommende år, da feltudviklinger vil blive skubbet til side," lyder det.

Nogle olieselskaber har allerede varslet, at man vil kigge på sine investeringer. Det gælder eksempelvis Chevron, som ifølge Reuters vil se på muligheder for at reducere sine investeringsprogrammer, skriver Ritzau Finans.

Præget af høj gæld

Det er endnu uvist, hvor længe olieprisen vil være på sit nuværende lave niveau. Og ender Opec-landene og Rusland med at nå til enighed om en aftale om at skære produktionen, så kan den stige igen.

Men udebliver prisstigningen, kan det ende med at få betydning for den høje gæld, som flere af selskaberne er ramt af i rigindustrien.

"Det kan muligvis vippe rigselskaberne ind på et territorie, hvor det ikke længere giver mening at vente på en bedring, og det er på tide at adressere den anden del af ligningen," siger Lukas Daul netop med henvisning til den høje gæld i sektoren.

"Det kan potentielt skubbe industrien ind i en slags restrukturering, hvor de er nødt til at adressere gearingen, gælden og balancen. Med tilbageslaget drevet af kollapset i olieprisen kan villigheden fra långivere til at refinansiere være lavere, og når indtjeningen ikke kommer tilbage, vil virkeligheden være, at den nuværende gearing og balance ikke stemmer overens med, hvad indtjeningspotentialet er i markedet," siger han.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

I sin analyse fra mandag fremhæver Nordea Markets og riganalytiker Janne Kvernland selskaber som Seadrill, Borr Drilling og Valaris, der er præget af høj gæld.

Omvendt står selskaber som Maersk Drilling, Odfjell Drilling og Shelf Drilling ud som de selskaber, der har den laveste gearing.

"Gearingen forbliver høj på drilling-området, hvilket selvfølgelig forværrer situationen i øjeblikket for de, der har behov for finansiering, hvis opsvinget igen viser sig at være langsommere end forventet," skriver Janne Kvernland i analysen.

For Maersk Drilling, som ligesom flere rigselskaber blev ramt af et stort hug på børsen mandag, mener man, at man står godt positioneret til den nuværende situation.

"Vi hæfter os ved, at Maersk Drilling har en høj kontraktdækning samt en solid finansiel balance med relativt lav gældsætning og god likviditet. Det gør os godt rustet til at navigere igennem markedscyklussen, også når det går nedad," skriver selskabet i en kommentar til ShippingWatch.

Maersk Drillings topchef tror at bunden er nået for olierigge 

Oliedyk kan sætte genopretning af boresektor på pause 

Seadrill taber knap 200 mio dollar i fjerde kvartal 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også