ShippingWatch

Hurtigt voksende rederi undskylder økonomisk rod i brev til leverandører

Der er opstået splid mellem ejerne af det hurtigt voksende Svendborg-rederi A1 Partners. Storinvestor har undskyldt for ubetalte regninger i et brev til leverandørerne, mens afgående direktør over for ShippingWatch peger på uenighed om skibssalg.

Foto: A1 Partners

Det danske rederi A1 Partners har sendt et brev til sine leverandører, hvor det undskylder for ikke at have betalt sine regninger til tiden og lover at få styr på økonomien.

Brevet, som ShippingWatch er i besiddelse af, blev sendt 2. maj i år, samme dag som direktør Tom Nielsen forlod selskabet med øjeblikkelig virkning.

Afsenderen er storinvestor og bestyrelsesmedlem Søren Toft-Jensen, som ejer en tredjedel af det hurtigt voksende Svendborg-rederi og dets flåde af offshoreskibe.

"Personligt har jeg drevet forretning i 40 år og altid forlangt, at vi overholder aftaler, herunder kreditaftaler. Dette har ikke været tilfældet for rederiet A1 Partners A/S, og det har stået på i alt for lang tid," lyder det indledningsvist fra Søren Toft-Jensen.

Det har stået på i alt for lang tid

Søren Toft-Jensen, medejer, A1 Partners

"Med dette brev vil vi dels undskylde for de vanskeligheder, det måtte have medført og samtidig annoncere, at rederiet A1 Partners A/S fra dags dato kommer under ny ledelse," skriver han i brevet, hvor det bliver meddelt, at Martin Laust Ørberg er ny direktør.

Netop Søren Toft-Jensen har været en vigtig del af A1 Partners' hastige vækst de seneste år. I 2017 investerede han i A1 Offshore Solutions, som blev stiftet af formand Henrik Olesen og den nu tidligere direktør Tom Nielsen.

A1 Partners oplyser til ShippingWatch, at der i nogen tid har været uoverensstemmelser imellem den strategi, som Tom Nielsen har fulgt, og den som bestyrelsen ønsker. Samlet har det ført til problemer, som der nu vil blive taget hånd om, lyder det.

Direktør bestrider forløbet

A1 Partners har på kort tid opbygget en flåde på ni offshoreskibe under dansk flag til vindindustrien, hvoraf to er ejet i selvstændige datterselskaber. Så sent som i januar 2019 kunne Fyens Stiftstidende beskrive, hvordan rederiet er gået fra 50 til cirka 250 ansatte på tre år.

Indtjeningen har dog ikke været stor nok til at dække omkostningerne ved væksten, og derfor er der nu taget skridt til at bringe orden i forholdene, oplyser rederiet til ShippingWatch.

Den nu tidligere direktør Tom Jensen kan dog ikke genkende Søren Toft-Jensens udlægning af forløbet. Han fortæller, at bruddet istedet skyldtes uenighed om et muligt salg af skibet Master Express.

Da tvisten kun er imellem Søren Toft-Jensen og undertegnede, indgik vi en gentleman's agreement

Tom Nielsen, tidligere direktør og medstifter, A1 Partners

Søren Toft-Jensen ønskede at sælge, men det modsatte Tom Nielsen sig, da han netop havde afsat skibet på en længere kontrakt til to af rederiets største kunder. Han frygtede, at et salg ville skabe juridiske problemer, men Søren Toft-Jensen stod fast.

"Derfor kunne jeg ikke se anden udvej end at fratræde som direktør, idet jeg ikke ønsker at skabe mistillid og manglende loyalitet hos vores kunder," skriver Tom Nielsen i et svar til ShippingWatch.

Han undrer sig desuden over, at Søren Toft-Jensen besluttede sig for at sende brevet til kunderne den 2. maj.

"Da tvisten kun er imellem Søren Toft-Jensen og undertegnede, indgik vi en gentleman's agreement, at bestyrelsen varetager A1 Partners' interesser, og uenighederne blev holdt internt. Denne aftale holdt kort fra Søren Toft-Jensens side, da det omtalte brev var udsendt til samtlige samarbejdspartner, fire timer efter jeg forlod den daglige ledelse," lyder det fra den gamle direktør.

Skib er gået konkurs

Mens den hastige vækst ser ud til at have skabt splid blandt ejerne, så har der også været bump på vejen i et af A1 Partners' datterselskaber.

Foruden de syv skibe, som ligger i moderselskabet A1 Partners, ejer selskabet også skibe i separate selskaber. Det ene af de skibe, Sable Express, gik konkurs i april, selv om A1 havde tilføjet syv mio. kr.

Konkursboets kurator fortalte i den forbindelse til Fyns Amtsavis, at A1 er den ubetinget største kreditor til selskabet.

Efter konkursen dækker A1's flåde over ni skibe, fremgår det af en flådeopgørelse på rederiets hjemmeside. Det er uvist, om det skib, som Tom Nielsen hævder, at bestyrelsen ønskede at sælge, rent faktisk også er blevet solgt.

Seneste regnskab for A1 Partners, som viser udviklingen fra 22. maj 2017 frem til 30. juni 2018, viser et overskud på 3,4 mio. kr. før skat. Her opgøres værdien af flåden til 120 mio. kr.

Rederiet vil fremover fokusere på langsigtede samarbejder med kunder inden for vind og olie.

Det danske offshoreselskab A1 Partners får ny direktør

Fynsk vindrederi har mangedoblet antallet af ansatte på halvandet år

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere