ShippingWatch

Equinor tegner svært billede af klimamål

Det går for langsomt med at ændre verdens energiforbrug, mener norske Equinor. Hvis målene i Paris-aftalen skal nås, må der ikke komme flere forsinkelser.

Foto: Equinor

Hvis målene i Paris-aftalen fra 2015 skal nås, må der ikke komme flere forsinkelser fra nogen kanter. Det gælder både politisk, på industrinuveau og blandt forbrugerne. Sådan lyder det fra norske Equinor, tidligere Statoil, i en rapport om perspektiverne for energisektoren det kommende år.

For selvom målene i Paris-aftalen også stod fast sidste år, så steg udledninger fra både kul og CO2 i løbet af 2017. Efterspørgslen på olie og gas vokser, og mens elektrificering i transportsektoren stiger, så er det slet ikke nok i forhold til salget af biler på verdensplan.

"Klimadebatten har langsigtede mål, men er kortsigtet på handling. Vi tror, det er muligt at nå klimamålene i Paris-aftalen, men at det kræver hurtig, global og politisk koordineret handling for at ændre på forbrugeradfæden og skifte investeringer mod teknologier med lavt CO2-aftryk. At udskyde handling gør det meget svært at nå klimamålene," siger Eirik Wærness, cheføkonom hos Equinor i en meddelelse.

I rapporten ser Equinor en stigende efterspørgsel på elektricitet, hvor sol og vind tæller en betydelig del i mixet, når vi når 2050. Men behovet for at udfase kul og efterspøgslen på fossile brændstoffer kræver betydelige investeringer i produktionskapacitet af elektricitet, ligesom infrastruktur og lagerteknologier, skriver selskabet.

Olie vil i 2050 falde i efterspørgsel med 38 pct., men alligevel kræver det store investeringer i olie og gas fremadrettet, da kun halvdelen af behovet i 2050 kan dækkes af eksisterende felter i dag.

Læs mere her

Skibsejere ønsker sig støtte fra nyt EU-budget

Derfor er grøn omstilling særligt svær for shipping

Spillet om CO2-milliarderne til shipping er skudt i gang

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere