ShippingWatch

DTU og Ingeniørhøjskolen fusionerer

Danmark Tekniske Universitet - DTU og Ingeniørhøjskolen i København - IHK fusionerer den 1. januar 2013. Det sker under forudsætning af, at uddannelsesminister Morten Østergaard godkender fusionen, og at de respektive bestyrelser efterfølgende accepterer ministerens betingelser. 

Målet med den foreslåede fusion, hvor institutionerne i dag repræsenterer godt 3500 diplomingeniørstuderende, er at kunne uddanne endnu flere og mere innovative diplomingeniører til erhvervslivet. Det skal ske ved at styrke uddannelsernes forankring i både et praksisnært udviklingsmiljø og et forskningsmiljø i verdensklasse. Samtidig er det målet, at fusionen skal bidrage til at løfte den nationale innovationsstrategi. Til det formål etableres et nyt center for Innovation og Entreprenørskab.

Bestyrelsesformand for DTU Sten Scheibye udtaler: ”Jeg er rigtig glad for, at vi nu er nået så langt i forberedelserne til en fusion. Fusionen skal både bidrage til at indfri regeringens målsætning om, at 60 % af en ungdomsårgang i 2020 skal have en videregående uddannelse, ligesom den skal imødekomme erhvervslivets behov om flere ingeniører, der er løsningsorienterede og innovative.”

Det er fusionsparternes vision, at Ballerup campus, Ingeniørhøjskolens nuværende campus, skal være et flagskib for diplomingeniøruddannelserne i Danmark. De studerende vil fremover møde både undervisere med uddannelseskompetencer, der er forankret i erhvervslivet og undervisere tilknyttet forsknings- og udviklingsmiljøer i verdensklasse. Det giver ikke blot de studerende et meget varieret udbud af ingeniør­uddannelser med valgfrie kurser tilpasset deres interesser, men også mulighed for at finde rollemodeller blandt underviserne. 

Lars Goldschmidt bestyrelsesformand for IHK: ”Den foreslåede fusion vil styrke diplomingeniøruddannelserne markant. Der bliver tale om landets største uddannelsessted for diplomingeniører af højeste kvalitet. Samtidig giver fusionen unikke muligheder for at udbygge og udvikle Ballerup campus.”

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs