Arbejdskonflikten i Gøteborg Havn skaber fortsat store problemer, og den Maersk-ejede containerterminal i havnen kan risikere at være lammet i lang tid, da der ikke er udsigt til en hurtig løsning på uenighederne.
"Hvis man skal beskrive situationen for alle, der er afhængige af containertransport til og fra Sverige, vil en nedsmeltning være en underdrivelse," siger Sammy Blom fra transportvirksomheden Geodis Wilson til The Loadstar.
Den offentlig forligsmand skulle have været med til at løse konflikten mellem havnearbejderne og APM Terminals, som har stået på siden starten af 2016. Men forligsmanden har nu meldt ud, at han har fået nok og stadig vil deltage vil møderne, men ikke vil blande sig i diskussionerne.
Det sker, efter at der blevet afholdt omkring 70 møder siden april sidste år, uden at der rigtig er kommet skred i forhandlingerne.
Udredning af den svenske model
Det er kun 14 dage siden, at den svenske arbejdsmarkeds- og etableringsminister Ylva Johansson på en pressekonference i Gøteborg gjorde det klart, at den svenske regering vil undersøge, hvordan konflikten kan løses, men at det grundet konfliktens natur kræver en udredning af hele den svenske arbejdsmarkedsmodel.
"Der skal være orden på det svenske arbejdsmarked. Jeg har ikke tænkt mig at tage stilling for eller imod nogle parter i konflikten, men den svenske model bør selvfølgelig også kunne fungere i Gøteborg Havn," sagde ministeren i en pressemeddelelse.
Konflikten koster både Gøteborg Havn, APM Terminals og de virksomheder, der bruger havnen penge, og flere afskibere er begyndt at søge til andre svenske havne for at undgå at blive ramt af konflikten.
Minister går ind i APM Terminals-konflikt i Gøteborg
Konflikten i Gøteborg Havn ind i ny fastlåst fase
Forstå den fastlåste konflikt i Gøteborg Havn