ShippingWatch

Nyt fald i antallet af svenske handelsskibe

For tiende år i træk falder antallet af skibe i den svenske handelsflåde. Den samlede dødvægt faldt også til 1,4 mio. tons.

Foto: Stena Bulk

I 2006 kunne den svenske handelsflåde bryste sig af 488 skibe. Siden da er det gået ned af bakke til kun 310 skibe i 2016. Det viser nye tal fra Sveriges Officiella Statistik.

Det er ikke kun over den tiårige periode, at antallet af skibe i den svenske handelsflåde er faldet. Hvert eneste år i de sidste ti år, er der sket et fald, og fra 2015 til 2016 er antallet af skibe faldet med ni styk.

De svenske skibe kan også have mindre gods med rundt i de svenske skærgårde og resten af verden. I alt kunne de transportere 1,4 mio. tons dødvægt 2016, hvilket er 16 pct. mindre end i 2015.

Tørlastflåden udgør den største del af flåden målt på dwt. De svenske tørlastskibe kan i alt sejle med 925.000 dwt, hvilket svarer til 64 pct. af den samlede kapacitet i den svenske flåde.

Svensk tonnageskat i kraft

Den nedadgående tendens for den svenske handelsflåde har fået de svenske rederier samlet i rederiforeningen Föreningen Svensk Sjöfart til i årevis at tale for en svensk tonnageskat. Det lykkedes at få den vedtaget i september 2016, og skatten blev indført fra 1. januar i år.

Ved udgangen af januar i år var kun et enkelt rederi blevet flaget ind under svensk flag, hvilket ikke vakte bekymring hos de svenske redere.

"Det er klart, at vi gerne ville have haft, at flere rederier havde ansøgt, men på den anden side er det et langsigtet projekt og ikke noget, der nødvendigvis skal være attraktivt på fem-seks måneders sigt, snarere er det et ti-års perspektiv, man skal have. Derfor er det vigtigt at være tålmodig og se det på længere sigt," sagde Rikard Engstrøm, der er executive vice president i foreningen, på daværende tidspunkt til Sjöfartstidningen.

Hemmingsen: To udfordringer for shipping i 2017

APM Terminals varsler lockout i Gøteborg

Stena Line på udkig efter ny havn i Sverige

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere