ShippingWatch

Offshorekrisen lukker tre af Keppels værfter i Singapore

Nedturen i offshoresektoren rammer nu en af Singapores største maritime virksomheder, Keppel værftet, der har leveret rigge til bl.a. Maersk Drilling. Tre værfter lukkes, og over 10.000 stillinger er nedlagt. Topchefen er "klar til at gøre, hvad der er nødvendigt."

Foto: Colourbox

Endnu en af Singapores maritime virksomheder rammes hårdt af nedturen i offshoreindustrien. Denne gang er der tale om et af landets mest prominente selskaber, Keppel Offshore o& Marine, der har besluttet at lukke hele tre værfter i Singapore og reducere arbejdsstyrken med flere tusinde.

Det oplyste selskabet i forbindelse med fremlæggelsen af sit årsregnskab for 2016, som viste det laveste overskud i et årti.

Bundlinjen lander således på 552,1 mio. dollars (784 mio. Singapore dollar), hvilket er det laveste siden 2006, fremgår det af regnskabet.

En stor del af Keppels forretning kommer fra at bygge platforme og rigge til offshoreindustrien, og virksomheden har gennem tiderne leveret udstyr til rigtig mange af olieindustriens aktører, herunder bl.a. til Maersk Drilling. Men flere år med lav oliepris betyder, at der er tikket langt færre ordrer ind end tidligere, og det slår nu igennem på selskabets bundlinje.

Afskediget tusindvis

Keppel Offshore & Marine (O&M) reducerede sin stab med cirka 10.600 medarbejdere, eller 35 procent, i 2016, hvoraf 3.800 stillinger røg i Singapore og 6.800 i udlandet. Underleverandører i Singapore er også blevet ramt, indtil videre med 3.300 stillinger, men det tal kan vise sig at blive højere.

"Vi reagerer hurtigt på udfordringerne i vores offshore- og marineforretninger, ikke bare i forhold til forventningerne om en lang og hård vinter, men også ud fra behovet for et stærkere, slankere og mere konkurrencedygtigt Keppel O&M. De smertefulde, men nødvendige tiltag for at tilpasse vores O&M område bliver nødt til at fortsætte," lød det fra topchefen, CEO Loh Chin Hua.

Omsætningen for fjerde kvartal, som sluttede den 30. december, 2016, landede på 1,94 mia. Singapore dollar, hvilket er en nedgang på 21.8 pct. fra året før.

"Mens det forventes, at olieselskaberne vil bruge flere penge, så forudser vi ikke en hurtig genrejsning af offshoreindustrien, som fortsat er under pres fra lav udnyttelse af den eksisterende flåde sammen med et overudbud af kommende nybygninger," tilføjede Loh Chin Hua.

Offshore-tyfon

Krisen i offshore, men også i shipping, begynder nu at kunne mærkes i Singapores økonomi. I 2016 blev to af landets øvrige vigtige virksomheder inden for olie og gas ramt af nedturen. Først var det Swiber og siden Swissco, der måtte kapitulere over for de svære markedsvilkår, og der er bred enighed om, at krisen kommer til at vare et stykke tid.

David Palmer, der er CEO for analysefirmaet Pareto Securities i Singapore, beskrev situationen således til ShippingWatch i slutningen af november sidste år:

"Vi er midt i en olie-Armageddon med det største drop i efterspørgslen siden 1986. Det er den mest alvorlige afmatning på markedet i 30 år - en veritabel offshore-tyfon."

"For mange mennesker er markedet blevet en personlig sag: Der bliver stillet personlige garantier, virksomheder kommer under konkursbehandling (judicial management, red.), folk bliver fyret, kontorer bliver lukket ned. Det er ikke længere rart at gå på arbejde!"

Keppels ni-måneders resultat falder drastisk

Keppel: Alvorlig tørkeperiode for vores offshore-division

Keppel styrker jackup-forretning med amerikansk milliardopkøb

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs