Kinas havne lider under verdensøkonomiens nedtur

De kinesiske havne har mindre at lave og lider blandt andet under en markant lavere containereksport fra Kina. Havnene skal ikke regne med at vende tilbage til fordums storhed, skriver Financial Times.
Foto: Georg Hammerstein/POLFOTO/ARKIV
Foto: Georg Hammerstein/POLFOTO/ARKIV

Nedgangen i verdensøkonomien har ramt de kinesiske havne hårdt, og det ser ikke ud til at blive bedre foreløbigt i landet, der huser syv ud af verdens ti største containerhavne.

Kinas containereksport faldt alene i årets første fem måned med syv procent, og den trend vil fortsætte, skriver Financial Times. Landets økonomi er under pres, og det vil medvirke til presset på eksporten.

"Det er ret svært at se, at væksten i voluminer skulle komme tilbage til de niveauer på mellem 15 og 20 pct., som sås i årene efter, at Kina blev medlem af verdenshandelsorganisationen WTO i 2001," siger analytiker af kinesiske havne, Osbert Tang fra Moody's, til Financial Times.

De kinesiske havne bliver ud over landets egen dalende eksport også presset af containeralliancerne, som kan have afgørende betydning for storhavnene på den måde, at de mister meget handel, hvis de ikke formår at blive en af havnene på alliancernes ruter. Samtidig er Kinas værfter og statsstøtte til disse et problem.

"Overkapacitet i shipping hænger sammen med overkapacitet på skibsværfter, hvoraf en masse ligger i Kina og bliver gjort værre af statsstøtten," siger Olaf Merk, der er havneekspert i International Transport Forum i OECD, til Financial Times.

Drewry: Terminalselskaber presset til ny strategi 

Verdens største havneselskab gør op med investeringsstrategi 

En af verdens travleste terminaler står stille efter Hanjins kollaps 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også