DP World vil sende containere i land med lydens hastighed

Med ekstremt høj hastighed og uden brug af lastbiler. Sådan skal containere flyttes fremover, hvis en hensigtserklæring mellem DP World og selskabet Hyperloop bliver en succes.
DP World og Hyperloop forestiller sig, at man i fremtiden kan fragte containere til og fra skibe gennem et rørsystem. | Foto: Illustration: Hyperloop og DP World
DP World og Hyperloop forestiller sig, at man i fremtiden kan fragte containere til og fra skibe gennem et rørsystem. | Foto: Illustration: Hyperloop og DP World

Fremover skal containere ikke flyttes til og fra skibe med lastbiler, men i et lukket rørsystem med lavt lufttryk, hvor de i særlige vogne kan flyttes over lange distancer med hastigheder med nær lydens hastighed.

Det er i hvert fald ønsket fra det amerikanske selskab Hyperloop, som har udviklet systemet med samme navn. Med en hensigtserklæring fra DP World i hus er projektet nu rykket et skridt nærmere virkeligheden, oplyser DP World i en pressemeddelelse.

"Verden ændrer sig med en hastighed, vi aldrig har set før i historien, og vi har i sinde at være en del af en ny revolution i transport og forbindelsen af markeder og økonomier verden over," siger DP Worlds formand og CEO, Sultan Ahmed Bin Sulayem og fortsætter:

"Dette er et eksempel på ledende innovation i vores industri, som skubber grænserne for leveringen af varer. Potentialet for at bruge denne form for teknologier i nye markeder uden for De Forenede Arabiske Emirater såsom Afrika og Asien med store landmasser er signifikant."

Hensigterklæringen, et såkaldt memorandum of understanding (MoU), går ud på at undersøge, om projektet kan gennemføres. I første omgang vil de to parter kigge nærmere på omkostninger, fordele og transportmønstre på en strækning, der går fra DP's flagskibshavn Jebel Ali ud for Dubai til et nyt containerdepot inde på land.

Foto: Illustration: Hyperloop/PR
Foto: Illustration: Hyperloop/PR

Illustration: Hyperloop/PR

Hyperloop blev grundlagt i 2014 og har stadig til gode at indgå den første kontrakt på opførelse af systemet. Hyperloop har ifølge Financial Times investorer som General Electric og det franske jernbaneselskab SNFC i ryggen, og har varslet den første prototype inden udgangen af 2016. I et studie har Hyperloop beregnet, at man vil kunne fragte mennesker fra Malmø til Stockholm, en tur på 560 km, på 40 minutter.

Drewry: Globale terminaloperatører kæmper om opkøb 

DP World leverer fortsat vækst i mængderne

Rotterdam-forbund: Krigen er ikke forbi endnu

Drewry tvivler på DP Worlds 2020-mål 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu