ShippingWatch

Maersk kan miste havn efter bestikkelses-skandale

A.P. Møller-Mærsk risikerer at miste en havneterminal i Guatemala efter en større bestikkelses-skandale. Det skriver Fagbladet 3F.

Foto: APM Terminals

APM Terminals risikerer at miste en terminal i Guatemala efter en større sag om bestikkelse. Det skriver Fagbladet 3F.

Landets statsadvokat har bedt regeringen om at ophæve en 25-årig koncessionsaftale på havnen i Puerto Quetzal med det Maersk-ejede selskab TCQ. Aftalen har en værdi af 1,7 mia. kr.

Baggrunden er en gigantisk korruptions-sag, der sidste år kostede landets regering livet.

Chefen for TCQ, Juan Jose Suarez Meseguer, står sammen med en række andre ledere anklaget for at have betalt op mod 25 mio. dollars (167 mio. kr.) til blandt andre Guatemalas ex-præsident Otto Perez Molina, der i 2012 underskrev aftalen med havneselskabet. Forud var der gået flere års politisk kamp om privatisering af den strategisk vigtige havn.

APM Terminals overtog ejerskabet af havneterminalen i marts i år, da selskabet opkøbte en række terminaler i det spanske selskab TCB. Få uger senere rullede anklagerne om bestikkelse i millionklassen.

"Den 15. april - kort efter at vi havde overtaget TCQ - blev terminalens chef anholdt med anklager om brud på anti-korruptionslovgivningen i Guatemala. Han blev fjernet fra sin stilling på baggrund af sigtelserne og det efterfølgende anklageskrift," siger Thomas Boyd, kommunikationschef i APM Terminals.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

A.P. Møller-Mærsk håber fortsat at kunne bevare driften på havneterminalen.

"Påstande om korruption bliver taget meget alvorligt af Maersk-gruppen, og vi samarbejder fuldt ud med myndighederne i undersøgelsen. Vi forsvarer samtidig vores position ved domstolene, da den påståede forseelse fandt sted før APM Terminals overtog terminalen og således ikke er forbundet med os," siger Thomas Boyd.

Han understreger, at Maersk-selskabet gennemførte grundige analyser og undersøgelser, før man opkøbte havnen i Quetzal og syv andre havne ejet af det spanske selskab, TCB.

APM Terminals har de seneste måneder holdt møder med Guatemalas regering og præsident Jimmy Morales for at finde en løsning. Morales kom til magten i september 2015, da vælgerne vragede de etablerede partier efter afsløringerne om korruption inden for havne- og sundhedsvæsnet.

Koncessions-aftalen, der også indeholder en udvidelse af havneterminalen i Quetzal er støttet af Verdensbanken.

Smedegaard: Regelbrud i APM Terminals var alvorligt

Indisk direktør fratræder i APM Terminals

Vennetjenester i Indien ryster APM Terminals

Skal Maersks havne stå på egne ben?

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere