Asien-Europa trades sejler uden om London Gateway

Storbritanniens nye og topmoderne containerhavn London Gateway anløbes endnu ikke af en af de store Asien-Europa-services. Et år efter havnen åbnede, er containermarkedet i Storbritannien i stedet præget af voksende kapacitet og øget konkurrence.
Foto: London Gateway
Foto: London Gateway

London Gateway, den stort anlagte containerhavn, der åbnede i slutningen af 2013 og var fuldt ud klar til at modtage de nye kæmpeskibe på op til 19.000 teu, mangler stadig at lande de helt vigtige kunder, nemlig de store Asien-Europa-services, hvor de enorme skibe primært sejler.

Projektet, der har Dubai-baserede DP World som en hovedinvestor og blev udtænkt før finanskrisens indtog i 2008, kan i stedet se frem til øget konkurrence i lyset af massive private investeringer i Storbritanniens øvrige havne, skriver Financial Times.

Storbritannien samlede containerkapacitet ventes at runde 12 millioner teu, når de nuværende investeringer og udvidelser er implementeret. Det er en stigning på 57 procent fra 2011.

Den britiske havnekæmpe Peel Ports vil åbne en dybvands containerterminal i Liverpool i år med en anslået værdi på omkring 300 millioner Pund, mens Associated British Ports (ABP) har skudt 150 millioner Pund i en udvidelse af havnen i Southampton og landets største containerhavn, Felixstowe, er midt i en storstilet udbygning for i alt 400 millioner Pund. De samlede investeringer i landets containerkapacitet løber op i mere end 2 milliarder Pund.

Kamp om trafikken

Ifølge Drewry besværliggøres udvidelseskapløbet yderligere af den britiske regerings manglende økonomiske støtte, hvilket betyder, at den private sektor selv må betale for al ny og opgraderet infrastruktur.

"Regeringen betaler ikke for bølgebrydning, havneuddybning eller nogen form for infrastruktur, hvorimod regeringen i Belgien eller Holland betragter det som at bygge en vej," forklarer Neil Davidson, havneanalytiker for Drewry, til Financial Times.

Han tilføjer, at investeringsbølgen i landets havne kombineret med den lave trafik, der stadig ikke er tilbage på niveauet fra før krisen, betyder at hvor der engang var congestion, er der nu i stedet en skarp kamp for trafik. De britiske havne har en kapacitet på 10,35 millioner teu om året, med ekstra 4 millioner teu muligvis på vej, selvom man kun håndterede 8,3 millioner teu i 2013 ifølge de seneste tal fra landets transportministerium.

"Det er et modent marked, og når du åbner nye terminaler i et modent marked, er du nu nød til at erobre forretning fra eksisterende spillere," siger Neil Davidson.

"Vi ved jo, at de største voluminer i Storbritannien er til og fra Asien, og de har endnu ikke landet nogen Asien-services. Det følgende pres vil blive mere og mere klart."

DP World vil have flere fuldautomatiske terminaler

Rotterdam taber stort på Maersk-alliance

Den britisk-flagede flåde er skrumpet 27 pct

Storbritannien planlægger lavere olieskat i Nordsøen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også