Avis: Femern-forbindelse skaber ny storhavn

En ny storhavn med kæmpe areal på tre mio. kvm vil blive skabt næste år ved Rødbyhavn, når arbejdet med at bygge Femern Bælt-forbindelsen går i gang. Det skriver Børsen.
Foto: Femern A/S
Foto: Femern A/S

En ny havn med større areal end Danmarks største containerhavn i Aarhus vil blive konsekvensen af det arbejde, som næste år går i gang med at etablere Femern Bælt-forbindelsen.

Havnen, som kommer til at ligge øst for Rødbyhavn på Lolland, får et areal på tre mio. kvm svarende til 300 hektar, hvoraf 1,8 mio. kvm. af havnen bliver land. Det er blandt andet elementer til tunnellen, som bliver omkring 18 km lang, som havnen skal håndtere. Det skriver Børsen.

Femern Bælt-forbindelsen forventes at kunne færdiggøres på 6,5 år, men selve forbindelsen er endnu ikke godkendt i Tyskland. Arbejdet møder også modstand fra det danske færgerederi Scandlines, der føler sig truet på ruten mellem Rødby og Puttgarden.

Scandlines til kamp mod Femern

Den utilfredshed har fået færgerederiet til at indgive en klage til EU-Kommissionen, fordi man mener, at oprettelsen af Femern Bælt-forbindelsen har fået ulovlig statsstøtte af den danske stat og dermed er en unfair konkurrent til færgeforbindelsen. Scandlines indgav klagen tidligere på året, før den ny kommission tiltrådte og regner med, at der kan være endnu mellem tre og seks måneders ventetid på at få svar.

"Vi overvejer selvfølgelig nu, hvad der skal ske, hvis vi får medhold, delmedhold eller ikke medhold i klagen. Medhold ville være dejligt, men det vi håber på er, at konkurrencevilkårene bliver lige. Jeg regner jo personligt med, at Kommissionen siger, at skatteydernes penge ikke skal bruges til forbindelsen, men jeg har ikke fantasi til at forestille mig at vi enten får fuldt medhold eller ikke medhold," sagde Søren Poulsgaard Jensen til ShippingWatch for nylig.

"Jeg tror ikke på, at kommissionen kommer ud og siger, at Femern ikke skal bygges, men der er en lang skala af andre muligheder dertil. Der må være mange andre veje at gå."

Hvis det mod forventning skulle gå sådan, at Scandlines ikke får medhold fra Kommissionen på den ene eller den anden måde, vil rederiet gå videre med sagen på anden vis.

"Hvis det bliver en politisk studehandel, så er der jo altid en EU-domstol, og så skal vi ned og detaljeanalysere mulighederne. Men jeg tror altså ikke, at det kan komme dertil," sagde Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines: EU-klage og nye færger fylder alt i 2015 

Scandlines optrapper Femern-konflikt 

Femern har topprioritet i EU 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også