APM Terminals: Latinamerika mangler store investeringer

Den simrende vækst i Latinamerika bliver ikke understøttet af investeringer i havne og infrastruktur, siger APM Terminals, der selv satser stort på regionen.

Latinamerika står over for en rivende udvikling. Befolkningen vil vokse betydeligt, hvilket også gælder for økonomien. Derfor undrer det Christian Møller Laursen, Vice President og CFO i APM Terminals, at investeringer i havne og infrastruktur ikke er blevet matchet af branchen.

Ifølge Christian Møller Laursen (foto) viser den seneste fremskrivning på Latinamerika lavet af FN, at befolkningen vil vokse med 11 pct. til 690 mio. i 2025, hvilket er næsten 200 millioner mere end den nuværende befolkning i alle de europæiske lande tilsammen.

"Til sammenligning voksede det totale gennemløb af containere for Central- og Sydamerika med kun en pct. i 2013 til 45,7 mio. teu. Brasilien, Latinamerikas største økonomi, håndterede 8,6 mio. teu i 2013, næsten det samme antal som havnen i Antwerpen, den tredjemest travle containerhavn i Europa," sagde han på en konference i Miami, fremgår det af en pressemeddelelse.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

"Denne dårlige udnyttelse vil kun blive mere akut uden en ny og styrket strategi for at adressere de nødvendige investeringer i infrastrukturen."

Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Foto: APM Terminals

For at gribe og udnytte udviklingen i regionen kræver det betydelige investeringer fra udlandet, understregede han. I 2013 fik regionen 182 mia. USD fra Foreign Direct Investment (FDI). Selv ser APM Terminals store muligheder i Latinamerika og har investeret i flere havneprojekter i regionen, som snart vil åbne.

I dag ejer havneoperatøren 50 pct. af den brasilianske terminal Portuátio, som åbnede i Santos sidste år og er Latinamerikas mest travle containerhavn. Projekter i Costa Rica og Mexico samt en terminaludvidelse i Peru er på vej.

"Successfulde strategier rettet mod at fremme investeringer og partnerskaber med den private sektor vil blive mere og mere vigtige i forbindelse med at håndtere disse havne- og transportinfrastrukturprojekter, hvor realistiske og praktiske koncessionsvilkår bliver en mere og mere afgørende del af processen."

APM Terminals i kamp om global topplacering 

APM Terminals: Stor interesse for Nicaragua Kanal  

Opkøb i USAs havnesektor boomer igen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også