ShippingWatch

Nordjyske havne vil have flere borerigge

Virksomheder på havnene i Frederikshavn og Hirtshals indleder et samarbejde, der skal give mere reparationsarbejde og flere borerigge ved kajanlæggene i det nordjyske.

Under navnet "Offshore Base Scandinavia" er en række virksomheder gået sammen for at få mere offshore-arbejde hentet ind til de nordjyske kajanlæg. Tilbage i 2011 og 2012 havde man reparationsarbejdet på to jack up-rigge i Nordjylland, og det er blandt andet disse opgaver, der sammen med en række virksomheders offshore-erfaringer fra opgaver over store dele af kloden, har været med til at skabe idéerne omkring Offshore Base Scandinavia og samarbejdet på tværs af Vendsyssel.

40 procents fremgang i Frederikshavn

Forarbejdet har stået på over det sidste halvår af 2013, og opbygningen har form af at være et åbent netværk, hvor nordjyske virksomheder, der arbejder inden for offshore-sektoren kan deltage. Ved etableringen af netværket i nytåret 2014 deltager ud over de to havne 20 virksomheder, der alle arbejder inden for offshore-sektoren.

"Offshore Base Scandinavia viser et fremadrettet perspektiv for samarbejde og mulighederne for at skabe erhvervsvækst i regionen. Det er tydeligt, at havnene i Vendsyssel arbejder strategisk for at udvikle deres forretninger og udnytte deres vækstpotentialer, og det er naturligt. Samtidigt er det tilfredsstillende at medvirke til, at vi kan skabe endnu mere forretning og vækst i regionen ved at samarbejde på tværs, der hvor det er det mest fordelagtige," siger Anker Laden-Andersen, bestyrelsesformand i Hirtshals Havn.

Ny direktør i Marcod 

Opstarten af Offshore Base Scandinavia er medfinansieret af Vækstforum under Region Nordjylland og projektet administreres af Marcod.

Gang i de danske kajanlæg

På havnen i Frederikshavn har værftet Orskov Yards allerede godt gang i forretningen med at renovere og opgradere rigge for koncerner, der arbejder i Nordsøen. I sidste uge kunne værftet således præsentere endnu et regnskab i plus på samlet 21 mio. kroner. Dermed tilhører Orskov rækken af danske værftsvirksomheder, der har succes som reparationsværfter og leverandører til industrien. Også hos Fayard på det gamle Lindø-værft har man med succes skiftet nybygninger ud med reparationer, og også her er der bundlinjer i plus.

På havnen i Esbjerg har der flere gange i løbet af de seneste år ligget store borerigge til reparation, og mandag startede Semco reparationsarbejde for 200 mio. kroner på Transocean-boreriggen John Shaw på havnen i Esbjerg. I alt 400 medarbejdere er i et par måneder beskæftiget dag og nat med det arbejde.

Danske værfter: Danmark er igen skibsbygningsnation

Orskov Yards holder hastigheden 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs