Store DFDS-besparelser i Gøteborg

Der er ikke længere så meget at lave i DFDS’ RoRo-terminal i Gøteborg, og der skal årligt spares 65 mio. kroner, hvis overlevelsen skal sikres.

Faldende aktiviteter og det kommende svovldirektiv er årsagen til, at det ikke længere er nogen god forretning at drive RoRo-terminalen Älvsborg i Gøteborg. Analyser fra konsulentfirmaet Cannizaro har vist en række områder med potentiale for forbedringer i drift og organisation, men over en bred kam skal der spares stort.

”Mængderne er faldet efter den finansielle krise, og foran os ligger et betydeligt pres på alle dele af søtransporten og dermed på terminalen, når svovldirektivet træder i kraft 1. januar 2015. Og da terminalen allerede nu er underskudsgivende, haster det med at få tilpasset driften til den nye virkelighed. Det kan vi kun gøre sammen. Målet er at spare 65 millioner kroner om året på en mere effektiv drift, så vi kan sikre terminalen som forretning og som en stor og god arbejdsplads i Göteborg. Bl.a. skal vi skaffe økonomisk råderum til helt nødvendige investeringer, så vi kan bevare den eksisterende og helst også tiltrække ny forretning,” siger CEO Niels Smedegaard ifølge DFDS’ eget nyhedsbrev.

Udmeldingerne om den svenske terminal står i skærende kontrast til de meldinger, som kom fra samme sted i foråret. Her blev det meldt ud, at Älvsborg RoRo-terminal i Gøteborg i 2015 skulle være blandt Europas førende. Sidste år startede det projekt med fokus på at forbedre de grundlæggende forhold for terminaldrift, blandt andet ved at investere i nye maskiner.

Nu er medarbejdere blevet kaldt sammen, ligesom man i ledelsesregi har sat sig ned for at finde ud af, hvor skruerne kan strammes og overlevelsen sikres.

Svagt bilsalg rammer Gøteborgs ro-ro-trafik

DFDS fik minus på 118 mio kr i første kvartal 2013

DFDS: Älvsborg skal være Europas førende terminal 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også