En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
16.09.2013kl. 07.10

Store DFDS-besparelser i Gøteborg

Der er ikke længere så meget at lave i DFDS’ RoRo-terminal i Gøteborg, og der skal årligt spares 65 mio. kroner, hvis overlevelsen skal sikres.
af JØRGEN RUDBECK

Faldende aktiviteter og det kommende svovldirektiv er årsagen til, at det ikke længere er nogen god forretning at drive RoRo-terminalen Älvsborg i Gøteborg. Analyser fra konsulentfirmaet Cannizaro har vist en række områder med potentiale for forbedringer i drift og organisation, men over en bred kam skal der spares stort.

”Mængderne er faldet efter den finansielle krise, og foran os ligger et betydeligt pres på alle dele af søtransporten og dermed på terminalen, når svovldirektivet træder i kraft 1. januar 2015. Og da terminalen allerede nu er underskudsgivende, haster det med at få tilpasset driften til den nye virkelighed. Det kan vi kun gøre sammen. Målet er at spare 65 millioner kroner om året på en mere effektiv drift, så vi kan sikre terminalen som forretning og som en stor og god arbejdsplads i Göteborg. Bl.a. skal vi skaffe økonomisk råderum til helt nødvendige investeringer, så vi kan bevare den eksisterende og helst også tiltrække ny forretning,” siger CEO Niels Smedegaard ifølge DFDS’ eget nyhedsbrev.

Udmeldingerne om den svenske terminal står i skærende kontrast til de meldinger, som kom fra samme sted i foråret. Her blev det meldt ud, at Älvsborg RoRo-terminal i Gøteborg i 2015 skulle være blandt Europas førende. Sidste år startede det projekt med fokus på at forbedre de grundlæggende forhold for terminaldrift, blandt andet ved at investere i nye maskiner.

Nu er medarbejdere blevet kaldt sammen, ligesom man i ledelsesregi har sat sig ned for at finde ud af, hvor skruerne kan strammes og overlevelsen sikres.

Svagt bilsalg rammer Gøteborgs ro-ro-trafik

DFDS fik minus på 118 mio kr i første kvartal 2013

DFDS: Älvsborg skal være Europas førende terminal 

Relaterede artikler:

  • Foto: Port of Gothenburg

    Svagt bilsalg rammer Gøteborgs ro-ro-trafik

  • Foto: DFDS

    DFDS fik minus på 118 mio kr i første kvartal 2013

    For abonnenter

  • DFDS: Älvsborg skal være Europas førende terminal

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Læs også

Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: MAGNUS MØLLER
Container

Klumme: Ni rederier sidder på 82 pct. af skibene. Hvad siger det om deres magt?

Det er en misforståelse, at de ni største rederier kontrollerer næsten hele fragtmarkedet gennem deres alliancer. Og faktisk kan samarbejderne være en fordel for kunderne i en tid med mange aflyste sejlladser, skriver Lars Jensen.

For abonnenter

Foto: DP World
Havne

DP World skal bygge stor havneterminal i Indien

Det Dubai-baserede havneselskab har vundet en kontrakt på at bygge og drive en ny mega containerterminal på Indiens vestkyst.

For abonnenter

Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: Magnus Møller
Container

Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne

Maersk og MSC vil formentlig forsøge at kapre kunder fra hinanden frem til ophøret af 2M-alliancen om to år, skriver Lars Jensen i sin seneste klumme.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge