ShippingWatch

Dystre meldinger fra asiatisk havneprojekt

Maersk Line-konkurrenten CMA CGM har sammen med sin sydkoreanske partner valgt at nedsætte tempoet på sin terminalopførelse i Vietnam som følge af et dårligt forretningsklima. APM Terminals ejer knap halvdelen af den konkurrerende terminal.

Foto: APM Terminals

A.P. Møller - Mærsks datterselskab APM Terminals har fået dystre meldinger fra en konkurrerende havneterminal i Vietnams største havn Cai Mep. Det er joint-venturet Gemadept Corp., der ejes af franske CMA CGM og sydkoreanske Gemalink, som har valgt at sætte farten på sin terminalopførelse ned, som følge af et dårligt forretningsklima.

Terminalen var ventet at blive sat i drift  i 2013, men nu er terminalopførelsen udskudt på ubestemt tid lyder det. Cai Mep/Thi Vai havnen har nu oplevet en lav containertrafik. Rederierne er stoppet med at sende deres moderskibe til havnen, og i stedet sendes mindre feeder-skibe, som skal transportere gods til andre havne udenfor Vietnam, hvor godset vil blive omlastet til større skibe, udtaler Nguyen Thanh Tinh fra Gemadept ifølge CargoNews Asia.

APM Terminals ejer 49 pct. af CMIT-terminalen i Cai Mep, der åbnede sidste år og er Vietnams første og eneste dybvandshavn.

AKTiEFOKUS

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs