Havnechefer kaldt til topmøde i Bruxelles

EU-kommissionen har inviteret havnechefer fra Europas store havne til topmøde i efteråret om bl.a. statsstøtte og havneafgifter som led i forberedelsen af en ”mere sammenhængende” politik på området, skriver Lloyds List.

Transportkommissær Siim Kallas var til stede ved havnechefernes møde i Polen for nyligt,  hvor han fortalte dem, at området har brug for ”reformer, der gavner erhvervslivet og skaber gennemsigtighed.”

Ved European Sea Ports Organisations konference i Sobot sagde Kallas, at ”de mange flaskehalse, der er opstået, ofte skyldes mangel på effektivitet og i enkelte tilfælde forårsages a restriktive arbejdstidsordninger og andre konkurrenceevnesvækkende ordninger i havnene.

Kommissæren sagde, at havnene i Europa er nødt til at være i stand til at konkurrere mod de nordafrikanske eller asiatiske havne, og at Europa ikke kan tåle at få svækket sin konkurrenceevne i havnene.

”Der er brug for reformer, der er gode for erhvervslivet. Og også nogle, der skaber mere gennemsigtighed. Der er så mange forskellige driftsmodeller og en mangel på klare regler over hele EU, hvilket i nogle tilfælde forhindrer et retfærdigt konkurrencemiljø. Derfor er det nu på tide, at vi får en mere sammenhængende havnepolitik i EU. Det er også på tide, at vi skaber en lovbestemt gennemskuelighed for havneoperatører og serviceudbydere, der ikke mindst skal have det mål at tiltrække langsigtede investeringer.”

Kommissionen har en liste over de emner, der skal adresseres, hvoraf nogle vender tilbage til de gamle sår, som EU fik sidst, den prøvede at reformere havneområdet.

Listen inkluderer statsstøtte, havneafgifter og servicebevillinger. Derudover sagde Kallas at havnearbejdere ikke er tilstrækkeligt ”socialt beskyttet” og at forholdet mellem havnemyndigheder og serviceudbydere ”ikke altid er lige klart”.

Reformer af havneservice, især konceptet om at skibenes personale selv kunne stå for at laste og losse deres egne skibe blev droppet efter massive demonstrationer i havnene i Rotterdam og Antwerpen.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også