APM Terminals forbereder sig på 22.000 teu-skibe

APM Terminals er ved at undersøge, hvilke ændringer, et skib med plads til 4.000 flere tyvefodscontainere end de kommende triple-E skibe vil kræve på havnene.

De større skibstyper stiller nye krav til infrastrukturen i havne, og derfor forbereder APM Terminals sig allerede på skibsstørrelser med en kapacitet på 22.000 teu (tyvefodscontainer) - der endnu ikke findes, og som er markant større end de 18.000 TEU, som Maersk Lines nye triple-E skibe vil kunne laste.

"Pointen er, at ultra-store fartøjer allerede er i service, og endnu større fartøjer vil følge, og derfor er tiden til at forberede den nødvendige terminal- og kajinfrastruktur nu," siger Halfdan Ross.

Han er direktør for APM Terminals Crane & Engineering Services, og han har på en konference i Hong Kong løftet sløret for, hvilke overvejelser APM Terminals gør sig omkring fremtidens skibsstørrelser.

"Selvom ingen er blevet bestilt endnu, er der blevet lavet feasibility-studier af konstruktionen af containerskibe med kapacitet på 22.000 teu. Så at planlægge kraner og anden infrastruktur til at imødekomme sådanne fartøjer og deres containervolumener er en meget nødvendig udfordring for enhver større havn," siger Halfdan Ross.

Han peger på, at der er udfordringer omkring kraners strukturelle stivhed, vægt, udsyn og vindbelastning, hvis de skal være store nok til de nye skibe. Derfor skal det overvejes, om der skal bygges helt nye kraner eller om de nuværende skal opgraderes.

APM Terminals prepares for 22,000 TEU ships 

 

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også