Efterspørgslen på tung olie overhaler lavsvovl i Rotterdam Havn

Siden IMO i 2020 indførte en grænse for svovlindholdet i bunkerolie har efterspørgslen på lavsvovlholdig bunkerolie ellers været markant højere.
Foto: Piroschka Van De Wouw/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Piroschka Van De Wouw/Reuters/Ritzau Scanpix

Efterspørgslen på den svovlholdige heavy fuel er steget markant i Rotterdam Havn. Så meget at den nu overstiger efterspørgslen på den ellers populære lavsvovlholdig bunkerolie.

Det viser en opgørelse fra Rotterdam Havn.

IMO indførte i 2020 en maxgrænse på 0,5 pct. for, hvor meget svovl, bunkerolie må indholde. Har skibe imidlertid installeret såkaldte scrubbere, der renser røgen for svovl, inden den sendes ud i atmosfæren, må de fortsat gerne sejle på heavy fuel.

Siden da har efterspørgslen på den ellers markant dyrere lavsvovlholdig bunkerolie været markant højere end efterspørgslen på heavy fuel.

Men med konflikten i Det Røde Hav, hvor store dele af verdensflåden har måttet sejle en op til 14 dage længere tur rundt om Afrikas Kap det Gode Håb, er det blevet markant dyrere for rederierne at tanke skibene.

Og derfor overhaler efterspørgsel på heavy fuel nu for første gang siden 2020 den på lavsvovlholdig bunkerolie.

Containerskibene, som lægger til i Rotterdam Havn er tilbøjelige til at have scrubbere installeret, og som Europas største bunkerhavn mærker Rotterdam derfor, at skibene skal have mere brændstof til de længere sejladser.

Danmarks regering vakte i foråret opsigt, da den vedtog et forbud mod brugen af scrubbere på skibe i dansk farvand.

Fra 1. juli 2025 bliver det forbudt at udlede rensevand fra scrubbere af typen open loop i dansk farvand. Disse scrubbere er indrettet til at udlede rensevandet fra røgrensningen direkte i havet.

Fra 1. juli 2029 bliver det desuden forbudt at udlede rensevand fra scrubbere af typen closed loop i havet i Danmark.

Den danske regering vil arbejde for at gøre forbuddet internationalt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også