Europas største havn mangler hænder – 8000 job er ubesatte

Rotterdam Havn, der er Europas største havn, vil være presset de næste par år bl.a. på grund af høj efterspørgsel og en stigende mangel på arbejdskraft. 8.000 job er ubesatte, siger Allard Castelein, CEO i Rotterdam til ShippingWatch.
Foto: Ernst Bode/PR
Foto: Ernst Bode/PR

SINGAPORE

Det store boom på containermarkedet har skabt betydelige trængsler i verdens store havne, og det gælder også Europas største erhvervshavn i Rotterdam, der i stigende grad er ramt af arbejdskraftmangel samtidig med, at havnen er i vækst.

Det siger Allard Castelein, CEO i Rotterdam Havn, i et interview med ShippingWatch i forbindelse med konferencen Singapore Maritime Week.

”Vi håndterer store containerskibe på op til 24.000 teu, og det medfører, at betydelige fragtmængder skal flyttes til de indenlandske transportsystemer (distributionscentre, lastbilkørsel og tog, red.). Det har skabt et stort pres på havnen, container yards og de indenlandske systemer, og det alvorlige pres vil vare ved et par år endnu,” siger Allard Castelein til ShippingWatch.

Hvorfor vil der fortsat være et pres?

”Årsagerne er flere. En stærk efterspørgsel på tværs af alle sektorer og samtidig et kapacitetspres og et pres på de fysiske systemer, hvad enten det er i terminalerne, forbindelserne til de indenlandske transportsystemer i form af lastbiler, tog eller pramme og ikke mindst arbejdskraften,” siger Allard Castelein.

”Det er mit bedste gæt, at vi vil fortsat være udfordret på at levere en performance, som er tilfredsstillende. Der er ikke noget quick fix.”

Store investeringer

Rotterdam Havn foretager i disse år en række investeringer i udvidelser af havnens kapacitet på flere områder som f.eks. større kraner, arealer eller en større havnedybde.

Men disse investeringer tager tid, før de kan bidrage til at lette det kapacitetspres der er i Europas største erhvervshavn, pointerer topchefen.

Men flowet med at modtage f.eks. containerfragt i havnen effektivt er én ting. Noget andet er at få fragten ud af havnen igen. De indenlandske transportsystemer er også plaget af flaskehalse og arbejdskraftmangel.

”Selv om det ikke er ligeså alvorligt, som det ser ud til at være i Los Angeles (store containerhavne på den amerikanske vestkyst, red.), så er vi også udfordret af, om der er nok lastbilchauffører, havnearbejdere og tilstrækkeligt med forbindelser til de indenlandske transport- og logistik-systemer. Det er meget svært at få en løsning på kort sigt,” siger Allard Castelein.

F.eks. oplever Rotterdam Havn, der overordnet beskæftiger ca. 160.000 medarbejdere, at det bliver sværere og sværere at rekruttere.

8.000 ubesatte stillinger

Havnen, som også er Europas største containerhavn, har i øjeblikket 8.000 ubesatte stillinger på tværs af alle sektorer. Det er en firdobling af ubesatte stillinger inden for få år.

”Stigningen er sket inden for relativ kort periode, og antallet vokser hver dag. Det er selvfølgelig også en demografisk (flere ældre, færre unge, red.) årsag til det. Men som industri må vi sikre os, at vi appellerer nok til potentielle medarbejdere, så de har lyst til at arbejde i industrien,” siger Allard Castelein.

Sammensætningen af medarbejderstaben vil imidlertid også ændre sig over tid. Nogle job vil forsvinde på grund af teknologisk udvikling med f.eks. automatisering, og andre job vil blive skabt i forbindelse med den grønne omstilling, som også verdens havne er igang med.

”Vi forventer, at presset vil være en del af vores drift og forretningsmodel i en del år endnu. Jeg tror ikke, at trykket letter medmindre at vi kommer ind i en form for økonomisk recession, stagflation og et dyk i efterspørgslen og gennemløbet (af fragtvolumener, red.),” siger Allard Castelein.

Rotterdam Havns topchef deltog også i en paneldebat om de aktuelle udfordringer med forsyningskæderne. Her sagde Tan Chong Meng, Group CEO i det store havneselskab PSA, at man skulle passe på med at male for meget med en sort pensel.

”Jeg har et lidt andet syn på situationen. Vi skal lade være med at skyde skylden på covid. Vi oplever, at folk og virksomheder igen er begyndt at rejse i mange dele af verden. Selvfølgelig har den måde folk og virksomheder arbejder på ændret sig,” Tan Chong Meng.

”Vi har også set, at volumenerne er vendt tilbage og i nogle tilfælde højere end 2019-niveauerne (før corona-pandemien, red.). Vi har også set en stigning i antallet af beskæftigede - i nogen tilfælde 20 pct. højere..”

Rederne skal bestille 4000 grønne skibe hvert år for at dekarbonisere shipping i tide

McKinsey varsler dårligt nyt for afskibere - normalisering måske først i 2024

MSC tror trængslen på containermarkedet bliver forværret


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også