Danske rederier i politisk stormvejr om laster fra Vestsahara

SF og Enhedslisten kræver at regeringen griber ind mod rederier, der sejler med laster fra det marokkansk besatte område, men udenrigsministeren afviser et indgreb.
Foto: Clipper
Foto: Clipper
KILDE: SØFART

De danske rederier Ultrabulk og Clipper er havnet i politisk krydsild for at sejle med laster fra det marokkansk besatte Vestsahara. Det skriver den maritime avis Søfart.

SF og Enhedslisten kræver nu, at regeringen griber ind mod de to tørlastrederier. Partierne henviser til en EU-dom fra december 2016, som fastslår, at EU’s handelsaftaler med Marokko ikke gælder i Vestsahara.

"Det er vigtigt, at danske virksomheder lever op til folkeretten og EU-retten, og udenrigsministeren må aktivt tilskynde til, at det faktisk også sker. Marokkos årelange besættelse af Vestsahara er uacceptabel, og også Danmark har et ansvar for, at folkeretten og EU-retten overholdes," siger Holger K. Nielsen, udenrigsordfører for SF.

Enhedslistens udviklingsordfører Christian Juhl peger på, at Folketinget i juni 2016 enstemmigt vedtog en opfordring til danske virksomheder om at udvise særlig agtpågivenhed i Vestsahara og sikre, at deres kommercielle aktiviteter ikke skader lokalbefolkningen.

"Det er ganske uacceptabelt, at danske rederier fortsætter transport af varer fra Vestsahara direkte i strid med en enstemmig beslutning i Folketinget, hvor dansk erhvervsliv advares om at engagere sig i Vestsahara uden at følge internationale regler," siger Christian Juhl. Han opfordrer udenrigs- og erhvervsministeren til at gribe ind og stoppe rederiernes trafik.

Udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) afviser dog et indgreb.

"Helt generelt står private virksomheder til ansvar for egne dispositioner. Regeringen opfordrer alle virksomheder til at efterleve anbefalingerne i FN’s Global Compact i overensstemmelse med Folketingets enstemmige vedtagelse (V 79) om Vestsahara," siger udenrigsministeren til Søfart. Han tilføjer:

"Jeg har selvsagt en forventning om, at virksomhederne handler indenfor de rammer. Der er i øvrigt ikke vedtaget internationale sanktioner i forhold til Vestsahara, og dermed er det som udgangspunkt lovligt at handle med og investere i Vestsahara."

Anders Samuelsen tilføjer, at Udenrigsministeriet er i løbende kontakt med erhvervsorganisationerne, herunder Rederiforeningen, om sagen.

Debatten om Vestsahara er blusset op igen, efter Ultrabulk-fartøjet ’Ultra Innovation’ den 17. maj blev opbragt i Panama på foranledning af advokater fra Vestsaharas befrielsesfront, Polisario. Skibet, som var i færd med at transportere 50.000 fosfat fra Vestsahara til Canada, blev dog frigivet igen få dage senere. Det var det andet skib i maj måned, som Polisario har fået opbragt.

Både Ultrabulk og Clipper oplyser over for Søfart, at de er opmærksomme på situationen i Vestsahara og afventer Udenrigsministeriets tolkning af EU-dommen.

"Vi afventer forsat Udenrigsministeriets redegørelse for dommen og de eventuelle implikationer, det må have for danske virksomheder. Foreligger der dernæst en ny situation, så forholder vi os selvfølgelig til det," siger Per Lange, adm. direktør for Ultrabulk.

Han understreger, at rederiet arbejder ud fra de anbefalinger, som FN og de danske myndigheder udsteder, herunder Folketingets opfordring til at udvise særlig agtpågivenhed.

"Der foreligger ikke nogen handelsembargo eller sanktioner, og der er derfor ikke noget ulovligt i denne forretning," siger Per Lange til Søfart.

Danske Rederier (tidl. Danmarks Rederiforening) afventer også tolkningen af EU-dommen. Og før den foreligger, mener organisationen ikke, at der er hjemmel til at gøre krav mod danske rederier, der sejler med laster fra Vestsahara, oplyser Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.

"Vores medlemmer, der er til stede i Vestsahara, har indgået en kontrakt med deres kunder. De overholder lovgivningen, da der ikke foreligger nogen handelsembargo eller sanktioner," siger Maria Bruun Skipper til Søfart.

Vestsahara har siden 1975 været annekteret af Marokko, som har gjort det til en gylden forretning at udvinde og eksportere fosfat og andre naturrigdomme som landbrugsafgrøder og fisk fra det besatte område. Befrielsesbevægelsen Polisario Front har i årevis forsøgt at standse skibstransporterne fra Vestsahara. Bevægelsen kæmper for en uafhængig republik i Vestsahara - ’Saharawi Arabiske Demokratiske Republik’ (SADR) og støttes i kampen af en række lande og NGO’er.

(Dette er en citathistorie fra Søfart distribueret af Ritzau)

Ultrabulk-skib tilbageholdt i Panama 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også