CMA CGM skærer banker væk

Det store franske rederi har nedbragt antallet af banker, som har penge tilgode i det gældsplagede selskab.
Foto: EUROGATE
Foto: EUROGATE

Det finansielt pressede franske containerrederi CMA CGM har, som ShippingWatch tidligere har skrevet, nedbragt bankgælden fra 5,6 mia. USD, så man i dag kun skylder bankerne 4,2 mia. USD.

Udover gældsnedbringelsen, så har rederiet, der sidste efterår var nødsaget til få den franske stat ind som aktionær for at få en aftale med bankerne om omlægning af rederiets betydelige gæld, også nedbragt antallet af banker, der har penge i selskabet. Det skriver The Journal of Commerce.

"I stedet for at arbejde med 72 banker, er vi nu nede på at arbejde med 66 eller 67 banker, og vi arbejder på at reducere dette til et lavere og mere rimeligt niveau," udtaler CEO Rudolphe Saadé, og siger om den udfordring:

”Men når du er i shipping-branchen, så skal du, samtidig med at du investerer milliarder af dollars, sørge for, at du også har banker nok i ryggen, som kan hjælpe med at finansiere din udvikling."

CMA CGM underskrev i oktober 2012 et aftaledokument med Stratégique d'Investissement (FSI) og rederiets tyrkiske aktionær Yildirim Group om en kapitalindsprøjtning på 250 mio. USD. Den indsprøjtning skal hjælpe CMA CGM i retning af den planlagte børsnotering. En børsnotering, som Rudolphe Saadé regner med bliver en realitet i enten 2014 eller 2015.

Efter et par hårde år er det Marseille-baserede rederi igen kommet så meget på fode, at man er begyndt at kunne lægge ordre på nyinvesteringer, og i 2012 bestilte CMA CGM de tre første 16.000 teu skibe af en serie på op til ni skibe. Rederiet har fået leveret de første tre mega-skibe i serien fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sydkorea, Marco Polo, Alexander von Humboldt og Jules Verne. I sidste måned blev de næste tre skibe bestilt til levering, mens man stadig overvejer om de sidste tre i serien skal fremstilles.

Fransk storreder vil børsnoteres i 2014

Terminalsalg redder CMA CGM i 2. kvartal 

Investering i fransk storreder skal EU-godkendes 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også