Maersk Line henter 1,6 mia. USD på energibesparelser

Hvis Maersk Line ikke havde påbegyndt store energibesparelser tilbage i 2007, havde selskabets brændstofudgifter været 1,6 mia. USD højere i 2012, end hvad de reelt er.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF BENJAMIN WERNER CHRISTENSEN

Det betaler sig at reducere energiomkostningerne. Faktisk er det en så god forretning, at Maersk Lines brændstofudgifter havde været 1,6 mia. USD højere i 2012, hvis selskabet havde fortsat den kurs, som man indtil 2007 lagde for dagen.

Og det ser kun ud til at blive bedre i fremtiden, når de nye Triple-E skibe bliver en del af flåden. Samtidig har Maersk Line haft stor succes med at reducere CO2-udslippet, og det vækker stor glæde hos adm. direktør Søren Skou.

”Maersk Lines energieffektiviseringer har i 2012 ført til et bemærkelsesværdigt resultat. Vi har otte år før tidligere end planlagt fået reduceret vores CO2-udslip med 25 pct.,” udtaler Søren Skou i en pressemeddelelse.

Kunderne er i dag langt mere fokuseret på miljøet, og Maersk Line har på det seneste oplevet flere kunder, der direkte har efterspurgt data for miljøbelastningen. Ifølge selskabet selv har kunderne udledt 2,1 mio. ton CO2 mindre, end hvad tilfældet havde været, hvis alle Maersk Lines kunder havde valgt en konkurrent med en gennemsnitlig udledning.

Ambitionen er at reducere CO2-udledningen med 40 pct. inden udgangen af 2020, og her spiller de nye superskibe, Triple-E, en stor rolle. Det første af i alt 20 Triple-E skibe bliver leveret om tre måneder, mens de resterende 19 bliver leveret i løbet af de kommende to år.

Maersk Lines overskud 2012: 461 mio. USD

Undersøgelse: Shippingbranchen bryder miljøregler

DNV: Nu muligt med CO2-reduktion på 65 pct.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også