ShippingWatch

Nordens årsregnskab præget af svage markedsvilkår

De vanskelige forhold på tørlastmarkedet ventes at sætte et tydeligt præg på det årsregnskab, som D/S Norden offentliggør onsdag.

De vanskelige forhold på tørlastmarkedet ventes at sætte et tydeligt præg på det årsregnskab, som D/S Norden offentliggør onsdag. Regnskabet ventes at vise et betydeligt fald i rederiets driftsindtjening, og der ventes ikke større fremgang med hensyn til resultatudviklingen i det nye regnskabsår.

Fragtraterne i rederiets største segment, tørlast, har i det forgangne år været præget af en fortsat høj tilgang af nye skibe, og selvom der er kommet mere gang i skrotningsaktiviteten, har efterspørgslen efter transport af tørlastvarer som jernmalm, kul og korn ikke kunnet følge med det stigende udbud af skibe.

Det har presset fragtraterne ned på historisk lave niveauer. Og selvom Nordenvil komme helskindet ud af 2012 som følge af en konservativ strategi, hvor kapaciteten afdækkes med kontrakter frem i tid, vil de svære markedsvilkår smitte af. Regnskabet ventes at byde på et samlet overskud af primær drift før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 127 mio. dollar mod et plus på 186 mio. dollar året før. Og ser man på fjerde kvartal alene ventes driftsindtjeningen mere end halveret til 23 mio. dollar fra 62 mio. dollar.

Pacific Basin tabte 158,5 mio. USD i 2012 

Det viser estimater indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans blandt ni analytikere.

Det alt for store udbud af tørlastskibe holdt sidste år tørlastindekset Baltic Dry under konstant pres med et gennemsnitligt niveau for hele 2012 på 920. Og selvom indekset rettede sig noget fra årets bund på bare 647 i starten af februar, er det langt fra prangende. Sammenligner man med de glade dage fra før finanskrisen satte ind i efteråret 2008, er der meget langt igen. I maj 2008 ramte indekset 11.793.

Ser man på tørlastdivisionen isoleret, venter analytikerne ifølge SME Direkt et driftsoverskud før af- og nedskrivninger på 116 mio. dollar for 2012 og et overskud på 20 mio. dollar for fjerde kvartal alene.

 

Nordens andet forretningsben, produkttank, har længe været præget af svære markedsvilkår, og selvom markedet endnu ikke er rigtigt stærkt, har man dog set en klar bedring af fragtraterne i fjerde kvartal. Ifølge Sydbank er fragtraterne på nuværende tidspunkt på de højeste niveauer i flere år. Konsensus er ifølge SME Direkt et EBITDA for 2012 og fjerde kvartal på henholdsvis 18 mio. dollar og 3 mio. dollar.

Medie: Norden sælger ud af nye skibe 

Nordens resultatet efter skat vil være gevaldigt tynget af en tidligere meddelt nedskrivning på 300 mio. dollar, hvoraf 250 mio. dollar og 40 mio. dollar relaterer sig til nedskrivninger på skibe og nybygninger i henholdsvis tørlast og tank og 10 mio. dollar relaterer sig til en nedskrivning på joint ventures.

Spørgsmålet er, hvad man skal vente sig af 2013. Ikke meget mere end af 2012, mener analytikerne, der forudser et overskud af primær drift før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 120 mio. dollar - eller en lille tilbagegang fra de estimerede 127 mio. dollar i 2012. Det forsigtige syn på det kommende år skyldes igen primært det pressede tørlastmarked, hvor Baltic Dry indekset eksempelvis fredag i sidste uge lå i niveau 776.

Mens analytikerne forudser en bedring af driftsindtjeningen i tankdivisionen til 40 mio. dollar i 2013 fra 18 mio. dollar sidste år, ventes driftsoverskuddet i tørlast reduceret til 83 mio. dollar fra 116 mio. dollar.

"Vi ser stadig store ubalancer i tørlastmarkedet i 2013, hvor fortsat stor tonnagetilgang kæmper mod en efterspørgselsvækst, som vi dog venter tiltagende over året," skriver Nykredit Markets i en kommentar.

Nykredit Markets forudser et samlet driftsresultat før- og og nedskrivninger (EBITDA) for 2013 på niveau med indtjeningsniveauet i 2012, hvor finanshuset regner med et driftsresultat på 132 mio. dollar. Endelig vurderer Nykredit Markets, at Nordens forventninger til EBITDA for 2013 vil lyde på 110-150 mio. dollar.

Foruden selve resultaterne for det forgangne år og forventningerne til det nye vil fokus vanen tro være på opgørelsen af Nordens markedsværdikorrigerede indre værdi, teoretisk NAV, som udgør bogført værdi samt merværdi af rederiets flåde og nybygninger og dets indchartrede skibe med købs- og forlængelsesoption.

Ved udgangen af tredje kvartal var NAV udregnet til 198 kr. per aktie. Den kan være faldet ved udgangen af fjerde kvartal, mener både Nykredit Markets og Sydbank, som estimerer NAV til 186 kr. og 181 kr. Begge børshuse baserer deres NAV-forventninger på pressede skibspriser og en svækket dollarkurs. Spørgsmålet er, om presset på skibspriserne er så stort, at det kan medføre endnu en nedskrivning.

"Vi udelukker ikke en nedskrivning, da markedsværdien af flåden er omtrent lige så langt under den bogførte værdi nu som forud for nedskrivningen i foråret 2012," skriver Sydbank i en kommentar.

Selvom markedsværdien af flåden ligger under bogført værdi, betyder det ikke nødvendigvis, at Norden skal foretage en nedskrivning på skibene. Rederiet skal lave nedskrivningstest, hvis der er indikationer på, at den regnskabsmæssige værdi af skibe m.v. overstiger genindvindingsværdien, som er den højeste af skibenes markedsværdi og kapitalværdien af de fremtidige pengestrømme ved fortsat brug af skibene.

Norden fik driftsresultat i tredje kvartal på 23 mio USD 

Norden sagsøger kinesisk selskab 

2012 et godt aktieår for næsten alle rederier 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs