ShippingWatch

Analytiker: Interessant udvikling for CMA CGM og Maersk Line

Det nye samarbejde mellem CMA CGM og Maersk Line på ruterne mellem Fjernøsten og Syd- og Østafrika er en interessant udvikling, vurderer SeaIntel.

Foto: Maersk Line

Det nye samarbejde mellem franske CMA CGM og Maersk Line på ruten Fjernøsten-Sydafrika åbner op for en ny mulighed for splittelse mellem CMA CGM og schweiziske MSC, vurderer analytiker og direktør i SeaIntel, Lars Jensen.

CMA CMG og MSC indgik netop i december en aftale om et omfattende samarbejde på ruterne Asien-Nordeuropa, Asien-Sydafrika og de sydamerikanske markeder som et modsvar til Maersk Line, men nu ændrer CMA CGM allerede samarbejdspartner på ruterne mellem Asien og Sydafrika.

”Det er værd at notere sig, at der sker en aftaleændring, der ikke er i tråd med den pressemeddelelse, som CMA CMG og MSC sendte ud i december. Man skal se efter, om der kommer flere ændringer, eller om det her bare er en enkelt kurre på tråden,” siger Lars Jensen til ShippingWatch.

Klar aftale

Aftalen mellem CMA CMG og MSC lød ganske klar, da den i december 2011 blev præsenteret i en pressemeddelelse:

”Verdens næststørste og tredjestørste containerskibsselskaber har annonceret underskrivelsen af et stort samarbejde. De to familieejede selskaber, det schweizisk-italienske  MSC og Frankrigs CMA CGM har i dag besluttet at skabe et bredt funderet operativt samarbejde, der dækker adskillige handelsruter, herunder Asien-Nordeuropa, Asien-Sydafrika og alle de sydamerikanske markeder.”

Lars Jensen undrer sig over udviklingen.

”CMA CMGs og Maersk Lines nye aftale medfører, at MSC holder helt op med at samarbejde med CMA CMG på ruten.”

Ikke forundret

Analytiker i Nordea Finn Bjarke Petersen er derimod ikke synderligt overrasket over udviklingen.

”Det ændrer ikke min virkelighed, at der indgås det her samarbejde. Samarbejdet mellem CMA CMG og MSC er et fornuftsægteskab. De har fået kontrol over den kapacitet, som de hver især har puttet ind i markedet. At CMA CMG og Maersk Line indgår et samarbejde på den fjernøstlige-afrikanske rute ændrer ikke ved CMA CMG og MSCs samarbejde,” siger Finn Bjarke Petersen.

Nyhedsbrev: Maersk og CMA CGM i nyt samarbejde 

Maersk Line-rivaler hæver rater

2011 var et dyrt år for containergiganter

MSC vil teste nordamerikanske havne 

Mere fra ShippingWatch

Blackrock bliver storaktionær i Borr Drilling

Den multinationale kapitalforvalter ejer nu i alt 5,67 pct. af aktierne i Borr Drilling. Aktiekøbet kommer samme dag, som Borr Drilling har solgt tre rigge under bygning for at styrke selskabets pressede økonomi.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs