Lauritzen: Den gode moral i shipping er væk

Rederiet J. Lauritzen har gjort sig bitre erfaringer med kinesiske partnere. Moralen er væk mange steder, lyder det. Nu satser rederiet intenst på øget riskostyring.
AF TOMAS KRISTIANSEN

Der var en gang, hvor et ord var et ord i shippingindustrien, og hvor man kunne regne med en garanti fra et moderselskab.

Sådan er det desværre bare ikke mere, hvis man spørger en af de mest erfarne aktører i det blå erhvervsliv, Torben Janholt, CEO i J. Lauritzen og tillige tidligere formand og nuværende næstformand i Danmarks Rederiforening.

Rederiet fik et resultat på det jævne i 2011, et underskud på  44 mio. USD mod et plus på 136 mio. USD året før, men havde det ikke været for handelspartnere, der så stort på de aftaler, de havde skrevet under på, havde det set væsentlig bedre ud.

En betalingsstandsning i Korea Line betød, at Lauritzen Bulkers mistede fire time-charter kontrakter samt et længerevarende periodecerteparti for et Capesize tørlastskib. Men det er i højere grad flere kinesiske handelspartnere, der ikke har holdt ord, som får Torben Janholt til at tale om tab af æreskodekset.

Æreskoden eksisterer ikke længere

”Moralkodekset er ikke det samme, som det var engang. Det er ikke mindst de mange nye handelspartnere i Kina, som skaber udfordringer. Den gamle ed ”my word is my bond” eksisterer desværre ikke rigtig alle steder i shipping længere (...) det var jo ligesom æreskoden førhen. Det koreanske tab er absolut hovedparten, hertil kommer de kinesiske. Samlet set kostede det os godt 60 mio. USD i 2011. Havde vi ikke haft disse tab, var vi – selv i et meget dårligt marked - kommet ud med et lille plus på bundlinjen sidste år,” siger Janholt og fortsætter:

”I dag er det desværre i mange tilfælde sådan, at hvis man ikke har lyst til at betale for den kontrakt, man har indgået, så skal der ikke så meget til, før man løber fra den. Graden af tillid mellem partnere er ikke den samme, som den var før. Finanskrisen har nok en del af skylden, vi er i et double dip, der slår hårdt. Og så er der kommet mange nye aktører til, som måske ikke rigtig kender spillereglerne.”

De bitre erfaringer har fået Lauritzen til at arbejde intenst med risikostyring, som er samlet i strategien ”Risk and Opportunities”.

”Det har lært os, at hvor vi tidligere fik en garanti fra et moderselskab eller lavede et tjek på den virksomhed ved en stor kontrakt, så er det i dag en helt anden, mere grundig proces. Vi har fået en risikostyring op at stå, og vi arbejder rigtig meget i vores strategi med vurdering af risici,” siger Torben Janholt.

Bl.a. ønsker Lauritzen i dag ikke at have for mange aftaler med den samme virksomhed eller for mange skibe på charter til den samme virksomhed.

Større risici end tidligere

Udover de dårlige betalere, er der generelt flere risici inden for shipping end for bare få år siden. Naturkatastroferne er blevet flere og voldsommere. Hertil kommer finanskrisen, økonomisk nedtur og politiske spændinger.

”Den økonomisk-politiske situation i verden er jo desværre ganske usikker på nuværende tidspunkt. På den ene side  har vi konflikten i Iran og den økonomiske situation i Middelhavsområdet. På den anden side har vi Kina i baggrunden med en utrolig stor magt. Der er ingen tvivl om, at væksten kommer fra Kina, uden Kina havde vi ikke oplevet den vækst, vi har. Men spørgsmålet er også, hvor Kina politisk bevæger sig hen (...) Er de for sig selv? Vil de ændre magtbalancen, og hvad vil det betyde for verdenssamfundet og verdenshandlen”, slutter Torben Janholt.

Janholt: Vores ejer ønsker et bedre afkast

Lauritzen: Shipping has lost its good morals 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også