ShippingWatch

Maersk Drilling vil arbejde året rundt i Arktis

Maersk Drilling vil have mulighed for at bore året rundt i Arktis, og derfor eksperimenterer selskabet med 'ice management'. Det vil sige, at isen bliver brudt i mindre stykker, så den sejler harmløst forbi en borerig, så selskabet kan arbejde, selvom der er is.

Foto: Maersk Drilling

Maersk Drilling håber på at kunne udvinde olie året rundt i Arktis i en overskuelig fremtid. Det eneste problem ved at kunne arbejde hele året er den tykke drivis, der kan skabe problemer for en borerig. Derfor eksperimenterer Maersk Drilling nu med ice management, hvor målet er at bryde is i så små stykker, at den ikke skader en borerig, når den driver forbi.

"Vi undersøger, om vi kan finde en måde at bore året rundt i de arktiske områder. Vi har blandt andet arbejdet med ice management sammen med DMI og andre. Målet er at finde metoder, hvor du måske ikke kan holde vandet isfrit rundt om din boreoperation, men du kan holde det isbrudt på en tilpas sikker måde med det rigtige udstyr, så man kan bore året rundt," siger Claus V. Hemmingsen, adm. direktør i Maersk Drilling, til ShippingWatch.

Den arktiske is dannes på lavt vand ved kysten og driver derefter udad. Det er isens bevægelse væk fra kysterne og ud mod havet, som Maersk Drilling forsøger at håndtere, så isen ikke kan beskadige en boreplatform.

Isbryder

"Det kan man gøre ved at bryde den i så små stykker med en form for isbryder, at isen bare sejler forbi din boreoperation," siger Claus V. Hemmingsen.

Han understreger dog, at Maersk Drillings arbejde i Arktis stadig kun er på forsknings og test-niveau, og derfor kommer der til at gå tid, før reelt borearbejde i området vil foregå.

"Der foregår en masse tests og forsøg, men det er altså ikke sådan, at du kommer til at se Maersk Drilling bore i Arktis året rundt på denne side af fire-fem år. Det er et projekt, vi har været ude og præsentere til olieselskaber. Det er noget vi taler om, og det er en anselig investering, så det er sandsynligvis heller ikke noget, vi vil gøre uden at have et eller flere olieselskaber med som en slags partner fra starten af," siger Claus V. Hemmingsen.

Teknologien findes

Som det er nu mener Maersk Drilling, at de rette teknologier til at bore i Arktis findes. Men de skal bare kombineres.

"I øjeblikket er situationen den, at alle de teknologier, der skal bruges, allerede findes. Den største udfordring er at bringe dem sammen i en operation, der varer året rundt under så hårde forhold," siger Claus V. Hemmingsen, der dog understreger, at kombinationen af teknologierne stadig kræver forskning og eksperimenteren.

Alligevel er det ikke forskning og tests, som han regner med vil være den mest tungtvejende faktor, når eller hvis beslutningen om at operere i Arktis skal træffes.

"Hvis vi ikke kan finde en måde, hvor vi er sikre på, at vi dels kan håndtere den daglige drift på en forsvarlig og sikker måde inden for kravene, men dels også har et tilfredsstillende katastrofe-beredskab, så skal vi afholde os fra at gøre det. Det vil være en overvejende del af vores beslutningsgrundlag, på et tidspunkt, hvor vi måtte gå ind i Arktis. Der må ikke ske et udslip af olie eller kemikalier i Arktis," siger Claus V. Hemmingsen.

Maersk Drilling forbereder sig på Arktis 

Mærsk Drilling sikrer kontrakt for 100 mio. USD 

Mærsk Drilling vækst drives af USA, Brasilien og Vestafrika 

Verdens største rigoperatør i milliardudsalg 

Maersk Drilling ser flere opgaver i Norge efter nye olie-fund 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs