ShippingWatch

Analytiker: LNG-terminaler går presset tid i møde

Der er ikke ret travlt på de europæiske LNG-terminaler, og skal anlæggene holdes i gang, så skal der måske tænkes kreativt, siger analytiker fra Societe Generale.

En del europæiske LNG-terminaler må i den nærmeste fremtid helt indstille aktiviteterne, hvis ikke de kaster sig over andre forretninger, som eksempelvis handel med bunker, lyder vurderingen fra Thierry Bros, der er senior Gas og LNG-analytiker hos Societe Generale.

Leverancerne af LNG til de europæiske havne er det seneste år faldet markant, og resten af 2013 vil det billede ikke ændre sig. En af årsagerne er, at asiatiske og sydamerikanske LNG-aftagere er klar til at betale mere for gassen end de europæiske aftagere i et ellers faldende marked, skriver Reuters.

"De europæiske LNG-leverancer vil falde med 24 procent i 2013, og det skal lægges oven i en nedgang på 30 procent som de oplevede i 2012," siger Thierry Bros.

Mens udbud og efterspørgsel på en ene side presser de europæiske terminaler, så melder der sig også et andet problem, for nogle af havnene. En del af de såkaldte import-terminaler på det europæiske fastland har tegnet take-or-pay-kontrakter, som gør at de skal betale store bøder, hvis ikke de tager imod den aftalte mængde LNG – også selvom der ikke er afsætning for gassen. Resultatet er ifølge Reuters, at en tiendedel af den lodsede gas igen kommer ombord på LNG-skibe for så at blive fragtet videre til markeder, hvor priserne er mere gunstige og mulighederne for afsætning markant bedre.

Den spanske import af LNG, er i første halvår 2013 næsten blevet halveret i forhold til samme periode i 2011, og man er nu nede i 5,6 mio. tons. Spanien har de største LNG-anlæg i Europa, og de manglende aktiviteter falder direkte tilbage på den i forvejen økonomisk pressede spanske stat.

En af måderne, hvorpå pressede europæiske havne kan holde skindet på næsen, er ved at tilbyde sig som lagerkapacitet for eksempelvis LNG-eksportørerne i Qatar. Det er det land i verden, der eksporterer mest LNG, og de store europæiske LNG-anlæg kan fungere som buffer, hvis det asiatiske marked skulle finde på at gå tilbage, noterer Reuters. Qatargas har således tegnet en femårig kontrakt med Petronas i Storbritannien.

Antwerpen og Exmar sammen om LNG

VLCC'ere kan nyde godt af LNG-brændstof

Svær start for dansk-norsk LNG-sejlads

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere