ShippingWatch

Nikkei: Arktisk rute kan give besparelser på 40 pct

Det asiatiske rederi Nikkei har meldt ud, at Japan overvejer ideen om at bruge det arktiske hav som ny sejlrute mellem Asien og Europa. Det kan spare rederierne 40 pct. i omkostninger, skriver World Maritime News.

Foto: Hyundai Merchant Marine

I stedet for at tage den traditionelle rute fra Asien til Europa gennem Suez-kanalen, spekulerer japanske rederier på at tage turen gennem det arktiske hav i stedet. Det skriver World Maritime News.

Den nye arktiske rute vil ifølge beregninger kunne spare antal sejlede sømil og udgifter med 40 pct. For eksempel vil de skibe, der nu sejler fra Yokohama i Japan til Rotterdam i Holland - en rute på i alt 21.000 kilometer gennem Malaca-strædet og Suezkanalen - kunne forkorte deres tur ned til 13.000 kilometer ved at sejle gennem det arktiske ocean. Tidsmæssigt svarer det til en nedsættelse af sejltiden fra 31 til 25 dage, som vil lægge CO2-besparelser oven i regnestykket ifølge World Maritime News.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs