Eurotunnel overvejer hurtig exit efter nederlag til DFDS

Britisk afgørelse vil forbyde Eurotunnels færgeaktiviteter på Den Engelske Kanal. Men selvom operatøren kan fortsætte yderligere seks måneder, belaster sagen ifølge Eurotunnel allerede nu.

Den britiske konkurrencemyndighed, The Competition and Markets Authority (CMA), bekræftede torsdag, at Eurotunnels færgeselskab MyFerryLink ikke længere må drive aktiviteter fra havnen i Dover i Den Engelske Kanal. I en meddelelse sent torsdag indikerer Eurotunnel, at slaget med DFDS synes tabt, og at den britiske afgørelse vil have afgørende betydning i de kommende forhandlinger om næste års kontrakter med MyFerryLink.

Groupe Eurotunnel har appelleret den britiske afgørelse, men efter afholdelse af høringer har den britiske konkurrencemyndighed offentliggjort sin endelig kendelse.

"Løsningerne iværksættes ikke før, der foreligger en beslutning i den verserende appelsag. Den næste begivenhed i appelsagen er afholdelse af en høring den 24. og 25. november 2014," oplyste DFDS i en pressemeddelelse torsdag aften.

DFDS vinder slaget mod Eurotunnel 

Eurotunnel skriver torsdag, at den britiske konkurrencemyndighed har afvist samtlige indsigelser, som selskabet har fremført, og at afgørelsen ifølge Eurotunnels opfattelse "vil forhindre MyFerryLink i at fortsætte sin virksomhed under optimale betingelser, mens det afventer den endelige resultat den 24. og 25. november."

"Afgørelsen bekræfter Eurotunnels opfattelse af, at CMA er fast besluttet på at bringe MyFerryLinks aktiviteter til ophør," hedder det i meddelelsen fra Eurotunnel.

Hvis man antager, at appeldomstolen, Competition Appeal Tribunal (CAT), blot tager afgørelsen fra CMA til efterretning, som den gjorde i december, er Groupe Eurotunnel nødsaget til at reflektere over, om selskabet fortsat kan støtte aktiviteterne:

"Afgørelsen i dag (torsdag) vil veje tungt i de kommende kontraktforhandlinger med de store transportører på tværs af kanalen," konstaterer Eurotunnel, som dermed indikerer, at selskabet ikke vil fastholde sin ret til at fortsætte i seks måneder, som et endeligt forbud ellers åbner mulighed for.

DFDS: Kanal-dom åbner for nye muligheder 

Eurotunnel købte sig i 2012 ind på ruten ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. Ifølge de britiske myndigheder sidder det franske selskab nu på mere end 50 pct. af markedet i Den Engelske Kanal i kraft af tunnellen.

Såvel DFDS som Eurotunnel via MyferryLink har siden været igennem en blodig priskrig med store tab til følge for begge parter, mens britiske P&O også har været påvirket.

DFDS polstret til opkøb i milliardkassen

DFDS: Britisk høring i kanalsag i november 

DFDS-konkurrent tabte 14 mio euro i 1. halvår 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også