Her lander regningen for Emma Maersk
Selvom Maersk Lines prestigeskib Emma Maersk sejler igen, ligger der en regning og lurer efter havariet, der fik skibet til at sprænge læk, så der trængte titusindvis af liter saltvand ind i maskinrummet. Skibet, der var det første i E-serien, måtte tages ud af drift i månedsvis oven på ulykken i Suez Kanalen i februar og bugseres til Palermo for at blive repareret.
Der har været tale om en meget gennemgribende reparation, der bl.a. har krævet, at Wärtsila-motoren er taget ud i små dele, skilt ad i småstumper, repareret for igen at blive sat sammen. Værftet i Palermo har til tider lignet et kaotisk reservedelslager, men der har selvsagt været holdt nøje øje med, hvad der hørte til hvor.
To regninger
Efter den store reparation er der to regninger, der skal gøres op. Den ene er i forhold til de kunder, der muligvis ikke fik deres varer frem til tiden, fordi der skulle finde en omladning sted. Den anden er selve reparationen. Maersk Gruppen er for en stor dels vedkommende selvforsikret, men ikke helt. Det maritime forsikringsmarked er som regel delt ud på mange aktører for at minimere risikoen for den enkelte. I Emma Maersks tilfælde bliver der tale om en regning på rundt regnet en kvart milliard kroner, altså alene for at bugsere skibet til Palermo og reparere det på værftet.
"Det er ikke helt ved siden af rammen, at det endelige beløb lander dér. Vi har ikke gjort prisen helt op endnu. Det er et stort arbejde, og vi skal nok helt hen i slutningen af 2013, før alt er opgjort," siger administrerende direktør i Maersk Insurance, Lars Henneberg til ShippingWatch.
Maersk Insurance har allerede afsat 18,1 mio USD (ca. 105 mio. kroner) til skaden i sit regnskab, og Henneberg bekræfter, at det også bliver det endelige beløb, Maersk Insurance selv må betale for skaden. Hertil kan så komme forskellige krav fra kunder, men det er et kommercielt forhold, som containerrederiet tager sig af.
Mange interessenter
Normalt er det en mindre hær af reparatører, værftsfolk, Maersk Line, Maersk Maritime Technology, forsikringsselskaber, havarikommission og klassificeringsbureauer, der tager affære, når der sker ulykker inden for søfarten. Og antallet af interessenter er ikke mindre, når der er tale om betydelige skader i Emma Maersk omfang.
Der kan gå endnu længere tid, og man skal nok ind i 2014, før regningen er fordelt mellem parterne. Den kgl. udpegede dispatchør skal indkaldes og komme med sin vurdering af, hvilke udgifter, der direkte skyldes skaden og hvilke, der evt. kan henføres til ”manglende vedligeholdelse”. Lige som når en skade i et hus gøres op.
Der er en række forsikringsselskaber, ofte op mod 20, der ud over Maersk Gruppen sammen skal betale for skaden i de såkaldte syndikater. Codan og den verdensomspændende Catlin Group bærer hovedparten af udgifterne i syndikatet.
Nu starter reparationen af Emma Maersk
Emma Maersk vinker farvel til Suez