ShippingWatch

Emma Mærsk sejler igen

Emma Mærsk er på arbejde igen og er i øjeblikket i Malaga for at tage containere ombord. Skibet sejler mod Østen igennem Suez-kanalen midt i august. Senere møder skibet det første Triple-E, Mærsk Mc-Kinney Møller på vej mod Europa.

Foto: Maersk Line

Emma Mærsk har forladt reparationsværftet i Palermo på Sicilien og er i øjeblikket i Malaga for at tage last. Skibet på godt 15.000 teu og engang verdens største, sejler mod Østen igennem Suez-kanalen midt august og indgår nu igen i Maersk Lines netværk på Asien-Europa, oplyser pressechef i A.P. Møller - Mærsk Louise Münter til ShippingWatch.

Under dramatiske omstændigheder begyndte det store skib pludselig at tage vand ind, mens det var på vej  ind i Suez-kanalen den 1. februar i år. Efterfølgende viste det sig, at den betydelige læk skyldes et hul i en thruster i skibets agterdel, der på få timer oversvømmede motorrummet i Emma Maersk. Skibet blev hurtigt manøvreret til kaj i Port Said i kanalens nordlige ende, og skibet kom siden til reparation i Palermo.

Emma Maersk vinker farvel til Suez 

Emma Mærsk kan laste 15.500 tyvefodscontainere, og klassen var sammen med sine søsterskibe verdens største fra 2006 frem til 2012, hvor skibet blev overhalet af CMA CGM's Marco Polo med en kapacitet på lidt over 16.000 teu.

Mærsk Mc-Kinney Møller og dets 19 søsterskibe, Triple-E, der bliver leveret til Maersk Line i de kommende år, har en kapacitet på 18.270 teu hver. De to skibe, der hver er symbolet på Maersk Lines to prestige-serier, E-serien og Triple-E serien, sejler i øvrigt forbi hinanden i løbet af august. I dag er Mærsk Mc-Kinney Møller ankommet til Ningbo i Kina og sejler herefter videre mod Europa, hvor det ankommer bl.a. til Århus og København i slutningen af august.

Foto: Worldslargestship.com / Maersk Line
Foto: Worldslargestship.com / Maersk Line

Skaderne med oversvømmelse af hele motorrummet på Emma Maersk vurderes at have været særdeles omfattende og kostbart.

Maersk Line har ingen kommentar til det økonomisk omfang og udredningen af dette.

Fremtidens containerskibe kan blive endnu større 

Nu starter reparationen af Emma Maersk 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Her er Martin Fruergaards strategi som ny CEO for Pacific Basin

Martin Fruergaard har fremlagt sine vigtigste strategipunkter i sin første offentlige optræden som ny CEO for Hongkong-baserede Pacific Basin. Rederiet leverer samtidig et usædvanligt stærkt halvårsresultat under en optur for tørlastmarked, som vurderes kun at være startet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs