ShippingWatch

Trusler fra digitalisering sænker topchefers tro på vækst

Troen på omsætningsvækst blandt topcheferne i transport- og logistiksektoren har nået det laveste niveau i fem år, viser en rundspørge blandt branchens topchefer, som PwC har foretaget. En af grundene er den digitale udvikling.

Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix

Det er normalt ikke svært at finde frem til virksomheder og personer, der står i kø for at rose den digitale omstilling og understrege vigtigheden af at følge med den teknologiske udvikling.

Men nu peger en ny undersøgelse på, at den stigende digitalisering direkte giver anledning til bekymring og mere pessimisme blandt topchefer i transport- og logistiksektoren.

Konkret tror kun 29 pct. af topcheferne i den samlede transport- og logistiksektor nemlig på omsætningsvækst i deres egen virksomhed i de kommende 12 måneder, og det er den laveste andel i fem år. Til sammenligning lå andelen på 45 pct. på samme tidspunkt sidste år.

Det viser den årlige undersøgelse Global CEO Survey fra konsulenthuset PwC, der stiller spørgsmål til branchens øverste chefer globalt.

Digitale startups udfordrer branchen

Ifølge undersøgelsen er det især truslen fra nye digitale spillere, der udfordrer den etablerede branche, som giver anledning til panderynker hos sektorens topchefer.

"Innovationshastigheden og den usikkerhed, det fører med sig – inklusive truslen fra nye konkurrenter – forklarer, hvorfor transport og logistik CEO's er mindre optimistiske omkring den nærmeste fremtid," skriver PwC i undersøgelsen.

Disse disruptorer påvirker samlet set logistikken globalt og er helt klart en trussel mod ældre logisitikvirksomheder.

PwC

Frygten er, at de mange nye forretninger direkte kan tage brødet ud af munden på de eksisterende virksomheder, hvis de ikke formår at følge med udviklingen.

"De mange startups fokuserer mest på at eliminere ineffektivitet i traditionelle forretningsmodeller for levering og forsendelse," skriver PwC i rapporten.

"(...) disse disruptorer påvirker samlet set logistikken globalt og er helt klart en trussel mod ældre logisitikvirksomheder. De nye teknologier er rettet mod en række logistiktjenester, herunder automatisk planlægning, konsolidering af leverancer fra flere afsendere, on-demand trucking og operatørbaseret dataanalyse," lyder det videre.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Grafik_vst.jpg.jpg

Containerindustrien er et af de områder inden for transport- og logistiksektoren, der arbejder målrettet for at blive mere digitale. Her er den såkaldt digitale speditør Flexport en af de nye spillere, som industrien har haft svært ved at lukke øjnene over for.

Flexport har gjort sig bemærket med sin digitale profil og en høj værdiansættelse, der formentlig skyldes det samme.

Jan van Casteren, VP for den europæiske forretning i Flexport, har tidligere forklaret til ShippingWatch, at selskabet har opbygget sin egen software fra bunden og derfor ikke skal beskæftige sig med en "arv" eller ældre systemer. Det giver et setup, der kan føre til mere automatisering.

"Vi behøver ikke længere at beskæftige tusindvis af mennesker til faktisk at flytte fragt eller toldpapirer rundt. Softwaren vil på det tidspunkt håndtere de fleste af disse opgaver. Det er noget af et løft for fremtiden, fordi det vil give dig mulighed for at medbringe yderligere tonnage om bord uden at skulle bruge flere personer, fordi du har softwaren til at håndtere det," lød det tidligere fra Jan van Casteren.

Startups understreger behovet

Samtidig påpeges det, at de nye spillere netop viser det potentiale og behov, der er nødvendig, for at branchen udvikler sig i en mere innovativ og teknologisk retning.

Og selvom branchen generelt har været udskældt for at bevæge sig langsomt frem, mener Pwc, at det stigende antal startups i sektoren tyder på, at transport- og logistiksektoren har kastet sig ind i kampen. Det skyldes formentlig både, at alvoren ved truslen er ved at gå op for dem, samt at fordelene ikke er til at tage fejl af.

Hvis ikke de kommer på højde med den digitale udvikling, kan det blive meget svært at klare sig i branchen om ganske få år.

Søren Ørjan Jensen, partner i PwC

"Hvis ikke de kommer på højde med den digitale udvikling, kan det blive meget svært at klare sig i branchen om ganske få år, da udviklingen går meget hurtig," siger Søren Ørjan Jensen, partner i PwC, der beskæftiger sig med transport- og logistikbranchen, i forbindelse med undersøgelsen.

Flere investeringer i startups

Også udefra har der været stor opmærksomhed omkring industrien, hvor de risikovillige investorer har valgt at kaste penge i sektoren og de nye spillere, der kan løse dens udfordringer gennem digitalisering.

Ser man alene på antallet af såkaldte venture investeringer i de digitale startups, er det også skudt i vejret med rekordfart over den seneste tid.

I de første ni måneder af 2018 blev der investeret flere penge, end hvis du samler alle investeringer fra alle tidligere år, skriver Pwc. Beløbet var samtidig dobbelt så højt som rekorden for hele 2017, der lå på 1,4 mia. dollar.

Svært at finde talenter

De digitale udfordringer stiller også større krav til, at virksomhederne får de rette folk ombord. Og det er ifølge undersøgelsen en stor udfordring for selskaberne, hvor over halvdelen af topcheferne svarer, at "kompetencegabet forhindrer dem i at udvikle sig innovativt".

Konkret var det 55 pct. af topcheferne, der satte kryds ved den udfordring.

Samtidig angav 53 pct. af direktørerne, at manglen på de rette medarbejdere er et problem i forhold til at opnå deres vækstmål, og 49 pct. angav, at udfordringen forhindrer dem i at opsøge nye markedsmuligheder.

Her påpeger PwC, at det stigende antal startups kan være en måde netop at løse den udfordring, hvis man skaber forbindelser på tværs.

"Partnerskaber eller alliancer, der forbinder de etablerede virksomheder med startups og innovative teknologiideer, kan være en måde at rekruttere talenter på. Samtidig kan dette skabe grobund for implementeringen af den teknologi, der gør det muligt at følge med udviklingen i branchen og forbedre ydelser og services," siger Søren Ørjan Jensen.

Usikkerhed om handelskrig

Det er dog ikke kun digitaliseringen, der får mundvigende til at vende nedad hos topcheferne. Ifølge undersøgelsen har den geopolitiske usikkerhed, herunder handelskrigen mellem Kina og USA, også en væsentlig betydning for direktørernes faldende optimisme.

"Toplederne inden for transport og logistik er uden tvivl bekymrede for den geopolitisk uro og uventede politiske beslutninger, der i en årrække har udfordret erhvervslivet, og det smitter nu af på deres forventninger til væksten i egen virksomhed," siger Søren Ørjan Jensen.

For nylig lød meldingen fra både DSV og Kuehne+Nagel, der er blandt verdens største logistikselskaber, at handelskrigen i sidste ende ikke betyder det store for deres forretninger.

Det skyldes, at containervoluminerne ifølge selskaberne er de samme, men at de blot skal håndteres på nye lokationer – hvor de vel og mærket også er til stede, og derfor klar til at håndtere.

Containerindustrien er ved at finde en bæredygtig formel

Trump er ikke klar til handelsaftale med Kina

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere