ShippingWatch

Ventetid i havne koster shipping flere milliarder dollar om året

Industrien spilder hvert år milliarder af dollar på at ligge for anker foran fyldte havne – for skibene kunne lige så godt have sejlet langsommere og sparet på brændstoffet ved at koordinere deres ankomst med havnen, lyder det fra partner i Marine Traffic.

Foto: PR / MSC

Det er penge ud af vinduet, når skibe i timer eller dage må tøffe rundt uden for havn eller lægge for anker med konkurrenterne, mens de venter på grønt lys til at sejle ind, losse af og komme videre igen.

Dårlig planlægning, tidlig ankomst og den tilhørende ventetid i proppede havne betyder ifølge executive partner i Marine Traffic, Argyris Stasinakis, at industrien unødigt brænder bunker af for 18 mia. dollar om året – med udledning af 160 mio. tons CO2 til følge.

Skibe ankommer i praksis rigtig tit for tidligt i forhold til, hvornår de faktisk kan komme ind i havnen

Argyris Stasinakis, executive partner i MarineTraffic

Ventetiden opstår typisk, når skibe på en charteraftale sejler efter et ankomsttidspunkt og vælger en fart, som matcher.

At en charterer og skibsejer har aftalt en ankomsttid betyder nemlig på ingen måde, at havnen er kar til at tage skibet ind på det tidspunkt, fastslår Marine Traffic-partneren over for ShippingWatch.

"Skibe ankommer i praksis rigtig tit for tidligt i forhold til, hvornår de faktisk kan komme ind i havnen, og så må de manøvrere rundt udenfor havnen eller ligge for anker og ofte vente i timer eller dage," siger Argyris Stasinakis.

Sænk farten

Når MarineTraffic-partneren taler om 'spildte penge' er det i forhold til alternativet – såkaldte just-in-time arrivals, hvor skib og havn løbende koordinerer ankomsten, så skibet ankommer på det tidspunkt, hvor ventetiden er mindst.

Ved at sejle langsommere og ankomme på det mest optimale tidspunkt kan skibet nemlig spare store beløb på brændstofregningen.

"I stedet for at sejle i prædefineret fart for at nå porten på et aftalt tidspunkt, kunne skibet have sejlet langsommere for at optimere ankomsttidspunktet og sejle direkte ind i havnen i stedet for at skulle vente for anker," forklarer Argyris Stasinakis over for ShippingWatch.

Lykkes det at time ankomsten og sejle i en optimal hastighed er der også store gevinster at hente på klimakontoen, understreger han.

Artiklen fortsætter efter grafikken...

Løsning har lange udsigter

Trods de potentielle besparelser ved at sejle med optimal hastighed og minimere tiden i havn, har det i praksis lange udsigter.

"Jeg vil ikke sige, at vi er der endnu," vurderer Argyris Stasinakis og forklarer, at just-in-time ankomster kræver et niveau af informationsudveksling og koordinering mellem især skibe og havne, som shippingindustrien fortsat er langtfra at kunne mønstre.

Tilsvarende skal et skibs aftale med charteren være afstemt med terminalservice-aftalen.

"Dellingen af information og data er stadig begrænset, fordi stakeholders beskytter deres egne data og interesser," siger Argyris Stasinakis og påpeger, at der også mangler faste standarder for, hvordan man eksempelvis beskriver tidlinjen i et skibs rejse.

Men MarineTraffic-partneren er håbefuld og tror på, at det kan ske inden for en håndfuld år.

Da shipping tidligere tjente mange penge, betød det ikke rigtig noget at optimere, men det har ændret sig.

Argyris Stasinakis, executive partner i MarineTraffic

At containerindustrien eksempelvis er gået sammen om at lave it-standarder i DCSA – eller at rederierne samarbejder om blockchain i GSBN og Tradelens – ser Stasinakis nemlig som et billede på en bredere udvikling i industrien:

"Da shipping tidligere tjente mange penge, betød det ikke rigtig noget at optimere, men det har ændret sig. Folk er blevet ekstremt bevidste om behovet for et frit flow af data og hvad der rent faktisk kan opnås gennem digitalisering," siger Argyris Stasinakis og fortsætter:

"Selvfølgelig er der spørgsmålet om hønen og ægget, om hvem der bliver først til at starte. Men jeg er håbefuld om, at vi om få år vil have den første generation af informationsværktøjer, som gør industrien i stand til at arbejde på en mere effektiv måde"

"Det ville være en win-win situation for alle, både i forhold til at spare på omkostningerne og reducere påvirkningen af miljøet," tilføjer han.

Venter i op mod 10 dage

Indtil da må skibe indstille sig på, at havnebesøgene som i dag ofte ender med at vare over en uge på grund af den lange ventetid ude foran havnen, lyder det fra partneren i MarineTraffic.

Ventetiden kan vare i helt op til 10 dage, når det er værst, og selv for skibsejere med en charteraftale til at betale gildet, er det ikke en ønskværdig situation:

"Selvføgelig er det charteren, som betaler regningen, når skibet er i brug, men skibsejeren kan også få problemer, hvis ventetiden for eksempel forhindrer skibet i at komme til næste destination," siger Argyris Stasinakis.

Grafikken nedenfor er et eksempel på fragt- og ventetid for et skib...

Trusler fra digitalisering sænker topchefers tro på vækst

Nyt studie fremhæver besparelser ved fartgrænse for skibe

Rederiers klimastrategi vækker bekymring hos miljøorganisation

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere