ShippingWatch

Shipping satser alt på 2020 – men investorerne tøver

Alle håber på, at 2020 bliver starten på en ny optur for shipping. Men efter et årti med tab, holder investorerne sig væk. På den netop overståede Marine Money-konference var det også småt med finansfolk. Diamond S og d'Amico peger på tidligere tiders brudte løfter som forklaring.

Foto: Marine Money

NEW YORK

2020 kan være shippings bedste chance for at overbevise investorerne om det fornuftige i igen at smide penge efter den maritime industri. Men det kræver, at rederierne holder, hvad de lover denne gang, lyder vurderingen fra flere sider.

Efter et årti med sløje afkast og brudte løfter har mange banker, kapitalfonde og investorer helt mistet troen på, at shipping er en god forretning.

Det kan også mærkes på konferencen Marine Money i New York, hvor rederier mødes med pengemænd for at lukke handler på hotellet The Pierre. Her taler man åbent om, at der i år er mangel på investorer på det mondæne hotel, som ligger ved Central Park.

Eller som en enkelt paneldeltager bemærkede det med henvisning til finansfolkenes foretrukne fodtøj, så er der er færre suede shoe boys blandt tilhørerne end tidligere år.

Mit mantra i shipping er, at det er aldrig er så godt, som du tror, og det er altid værre, end du forventer

Amit Mehrotra, chief analyst, Deustche Bank

Men der er omvendt også en klar understrøm af optimisme, som løber gennem small talk på gangene, ved forhandlingsbordene og fra scenen, hvor branchens udfordringer og muligheder bliver endevendt. En optimisme der kan forklares med et enkelt årstal: 2020.

Fra næste år må skibe kun sejle på brændstof med et svovlindhold på 0,5 pct., medmindre de har en røgrenser installeret. Og det ventes at sætte gang i en optur for flere segmenter, fordi reglerne skaber nye handelsmønstre og sender flere gamle skibe på pension.

Håbet er, at det bedre marked vil trække aktiekurserne med op, og at der venter en ny supercyklus forude. Derfor gælder det om at købe nu, mens aktierne stadig er uhørt billige, lyder argumentet.

Fortidens tab skræmmer dog, og selv hos de rederier, som står til at drage fordel af den forventede optur efter 2020, er der en erkendelse af, at man måske skal passe på med at love alt for meget, hvis det skal lykkes at genvinde investorernes tillid.

Forvent det værste

Skepsissen blev italesat allerede på konferences første dag under et panel, hvor den norske skibsejer Ocean Yield, som har flere tankskibe i flåden og er ejet af Kjell Inge Røkkes Aker-koncern, deltog.

Her advarede head of business Andreas Røde mod at tro, at 2020 med et trylleslag ville få pengemændene til at glemme det seneste årtis massive tab.

"Når man ser på publikum i dag, så er der nok færre investorer, som rent faktisk investerer i shipping, end der var sidste år. Jeg tror, at folk er lidt trætte af alle de her fantastiske løfter, som ikke bliver holdt, mens der ikke er noget afkast og aktiekurser og værdien af aktiverne falder," sagde han.

Han er samtidig skeptisk over for den grundantagelse, at de nye miljøregler fra næste år pludselig vil skabe et super-afkast til de få investorer, som stadig tør satse på shipping.

"Det kan meget vel ende som en slags Y2K-hændelse i investormiljøet (år 2000-problemet, red). De vil gerne se, at tingene bevæger sig i den rigtige retning, før de skubber deres chips tilbage på bordet, for mange af dem er blevet alvorligt brændt," lød vurderingen fra Andreas Røde.

Tankredere tror på opsving

Et af de segmenter, som ventes at få allerstørst fordel af de nye svovlregler, er produkttank.

De nye krav til skibes brændstof betyder, at lagrene i havne over hele verden skal fyldes op med nye typer af lavsvovlholdig bunkerolie. Og det kommer ifølge manges vurdering til at give en optur for rederierne, som sejler med olieprodukter.

Forventningerne er da også store hos flere af sektorens største aktører, som spår et hop i indtjeningen allerede fra fjerde kvartal i år, når det nye brændstof skal sejles rundt på hele kloden.

På Marine Money-konferencens sidste dag, onsdag, var samtlige deltagere i et panel bestående af rederierne Diamond S Shipping, Ardmore Shipping, d'Amico og Topships enige om, at 2020 ligner en game changer for produkttank.

Men der var også en erkendelse af, at man før har taget fejl og givet lidt for optimistiske løfter til markedet.

Jeg bliver altid lidt nervøs. Alle mand og deres fætter her i lokalet siger, at 2020 ser fantastisk ud, og at vi kommer til at tjene en masse penge de næste to år

Craig T. Stevenson, CEO, Diamond S Shipping

"Jeg bliver altid lidt nervøs. Alle mand og deres fætter her i lokalet siger, at 2020 ser fantastisk ud, og at vi kommer til at tjene en masse penge de næste to år. Når alle siger det, så sker der noget andet," sagde Craig T. Stevenson, topchef i New York-noterede Diamond S, som for nyligt fusionerede med Capital Product Partners.

"Alle troede også, at 2018 ville blive et ret godt år. Men det var forfærdeligt. Så du bliver nødt til at forvente det uventede. Kan vi se endnu et år som 2015, hvor vi tjente en masse penge, men værdierne stod stille? Vi spiller på begge scenarier," sagde han.

Tidligere tiders brudte løfter blev også fremhævet som en del af forklaringen på, hvorfor investorerne stadig tøver med at gå ind i produkttank, selv når sektoren kan blive båret frem af svovlreglerne.

"Vi har sagt, at markedet snart kommer tilbage, men det er ikke sket. Jeg tror måske, at investorerne har fået nok og har måske mistet lidt interesse af den grund. De vil nok hellere miste 30 pct. af upsiden og komme ind senere, når de ser, at momentum og resultaterne er der, istedet for at komme ind tidligt. Det er den feedback, jeg har fået på nogle af møderne med investorerne," sagde Carlos Ballestra di Mottola, CFO i d'Amico International Shipping.

Led i ruinerne

Der findes dog stadig investorer, som tror på shipping, selv om tiden siden finanskrisen i 2008 har været mildeste talt udfordrende. På et panel mandag fremhævede flere investorer, at det sjældent har været mere opportunt at købe op i shippingaktier.

Mange rederiers kurser ligger et godt stykke under den indre værdi, og sandsynligheden for, at 2020-reglerne giver branchen et boost er så stor, at det er værd at lave væddemålet.

"Jeg startede med at investere i shipping for lidt under fire år siden, og jeg har allerede mistet alt mit hår. Men fakta er, at du skal købe ting, når folk hader dem. Og de hader dem nu," sagde David E. Marcus, CEO og stifter i Evermore Global Advisors, som specialiserer sig i at investere i trængte brancher og selskaber.

Han fortalte, at han oplever mindre og mindre konkurrence om at investere i selv de bedste af shippingselskaber, og derfor har hans selskab kunne tillade sig at være særdeles kræsne.

"Nøglen er at lede i murbrokkerne, for de er der. Det handler bare om at tage sig tid til at finde dem," sagde David E. Marcus.

Der er også forsigtig optimisme at spore hos Deutsche Banks Amit Mehrothra. Han er en af de yngre analytikere, som stort set ikke kan huske tiden før finanskrisen, hvor der for alvor var fremgang i shippingbranchen. Trods det, er han håbefuld for de kommende et til to år, hvor han ligesom mange andre har et godt øje til tanksektoren. Men det er med forbehold.

"Jeg tror på, at 2020 kommer til at levere på det potentiale, som mange har peget på. Det store spørgsmål er så, hvor længe det vil vare ved," siger Amit Mehrotra til ShippingWatch og fortsætter:

"Jeg er håbefuld. Men mit mantra i shipping er, at det er aldrig er så godt, som du tror, og det er altid værre, end du forventer."

Efter bankers nye miljøkrav: Rederier mærker også pres fra kunderne

Mange tankrederier har skibe på vej til Omanbugten

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere