ShippingWatch

Digitalisering tvinger rederierne til at finde nye veje til værdi

Rederne skal tænke helt anderledes om værdiskabelse, fastslår ny rapport fra Danmarks Skibskredit og Rainmaiking, der tegner scenarier op for shipping fra 2030 og frem.

Foto: Aarhus Havn

En grundingrediens for rederiernes forretning kan i fremtiden være reduceret til en parentes. I hvert fald når det handler om værdiskabelse.

I en ny rapport om digitalisering i shipping peger Danmarks Skibskredit og innovationshuset Rainmaking på flere scenarier for industrien i 2030 og årene frem. Og her kan blandt andet fragtraternes rolle se helt anderledes ud end i dag. Et scenarie, som ifølge Christopher Rex, der er er head of innovation hos Danmarks Skibskredit, er ret realistisk.

I stedet for den traditionelle forståelse af fragtrater vil der i stedet opstå et nyt og langt mere standardiseret produkt, som vil kræve samarbejde eller konsolidering blandt rederierne. Der er tale om et nyt økosystem, som fundamentalt kan ændre, hvordan værdi bliver skabt i hele kæden omkring et skib. I rapporten kaldes produktet for ship-as-a-service.

Christopher Rex trækker tråde til forbruget af mobiltelefoner i dag, hvor de fleste betaler et fast månedligt beløb, der er tilpasset deres forbrug. Delebiler er et andet sted, som opererer med samme model, hvor det for eksempel koster 3,15 kr. per minut i trafikken.

"Jeg tror, at fragtraterne på sigt også bliver baseret på faste transaktioner. Pointen er, at indkomsten for at flytte lasten kobles fra balancen på udbud og efterspørgsel og afkobles fra, hvad det koster at operere skibet. Det er ret nyt i forhold til, hvordan verden ser ud i dag," siger han til ShippingWatch.

Men hvor efterlader udviklingen de rederier, der holder fast i det eksisterende? Selvom nogle rederier skulle vælge at lancere en ny type udbud i morgen, så kræver det en stor skala og markedsandel, hvis det skal pille ved det traditionelle marked.

I første omgang vil det være et supplement til det nuværende, forklarer Rex. Derfor vil der også i mange år frem fortsat være plads til skibsredere, der for eksempel lever af at købe skibe billigt og chartre dem ud på en flerårig kontrakt og fast rate. Som man har set det i årtier.

"Men på et tidspunkt kan ship-as-a-service vise sig at blive mere konkurrencedygtig end traditionelle løsninger. Vi skal forestille os et produkt til en fast pris, hvor man ikke skal tage stilling til vedligehold, men hvor skibet er en service, man hopper ind og ud af, når man har brug for det," siger han.

"Potentialet i min optik er, at det bliver fleksibelt, det bliver billigere, men også super standardiseret. Det er ikke sådan, at man skal vågne op i morgen og tænke: 'åh nej, nu skal jeg ikke eje et eneste skib'. De første mange år vil ship-as-a-service være et supplement."

Tog fart i 2018

Mens de nye produkter stadig er år ude i fremtiden, har den digitale omstilling især taget fart i 2018, hvor shipping har set forskellige løsninger, som er begyndt at virke, forklarer Christopher Rex.

Det er dog stadig i periferien af industriens værdiskabelse, og mængden af kapital rejst er "dråbe i havet" sammenlignet med flere andre industrier, der er i gang med den digitale omstilling.

"Men der begynder at komme eksempler på enheder, som har skala. Det bliver sværere for udefrakommende at nytænke og teste ny teknologi jo tættere, vi kommer på stålet," siger han med henvisning til skibet.

Shippingindustrien går mod nye forretningsmodeller, der tjener penge på data frem for lasten

Christopher Rex, head of innovation hos Danmarks Skibskredit.

Det kræver adgang til et skib at teste eksempelvis en sensor. Og hvem har ansvaret, hvis det ikke virker, eller skaber drift problemer for skibet.

Men datadelen er især begyndt at rykke på sig, siger Christopher Rex og peger på spillere som Flexport, Kuehne+Nagel og Maersk med Tradelens. Alle er projekter med stærke sponsorer i ryggen.

Christopher Rex.jpg

I rapporten har Danmarks Skibskredit og Rainmaking set nærmere på 160 startup-virksomheder, som arbejder digitalt i den maritime sektor.

Adgangen til data fra forskellige industrier uden at eje aktivet, i det her tilfælde skibet, er et fundamentalt skifte i, hvordan værdi bliver skabt i den globale fødekæde. Her vil shipping ikke være en undtagelse, fremgår det af rapporten.

"Shippingindustrien går mod nye forretningsmodeller, der tjener penge på data frem for lasten," siger Christopher Rex.

De kommende år bliver data i endnu højere end i dag en afgørende del af forretningen, og derfor skal rederne ændre forretningsmodellen for at kunne blive i konkurrencen.

Derfor kan det også være en risiko at forholde sig afventende til digitaliseringen, siger Christopher Rex.

"Det er en risikabel strategi, som begrænser mulighederne en hel del," siger Rex og peger på andre industrier, hvor digitale firsmovers og fast followers har defineret industrien.

"Og det er rigtig svært at være de sidste. I den globale fødekæde i logistik er mange dele mere digitale end shippingindustrien i dag. Så der er allerede kræfter i gang i alle mulige dele af økosystemet, som siger, hvordan det kan optimeres mere end i dag. Der er et enormt potentiale, men der er også en risiko, hvis man misser toget. Det betyder ikke, at du ikke findes mere, men det kan betyde, at der er nogle døre, der er svære at åbne på sigt."

Kuehne+Nagel overvåger containerredernes klimafodspor

Tre gode råd: Sådan fanger shipping de digitale talenter

Store rederier og terminalselskaber går sammen om blockchain

Maersk forsøger stadig at få rederier med i digitalt samarbejde

Verdens største containerrederier bekræfter ny global sammenslutning

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere