ShippingWatch

Hårdt år tærer på Maersks værdi som brand

Flere danske erhvervsikoner har tabt markant værdi på deres brands, viser ny måling. Maersk ligger fortsat i top fem, men er faldet over en tiendedel i værdi. Anderledes ser det ud for DSV.

Foto: Maersk Line

A.P. Møller-Maersk har tabt værdi som brand det seneste år. Det fremgår af en ny undersøgelse fra det internationale imagekonsulenthus Brand Finance, der fastslår, at de fem største erhvervsikoner i Danmark har tabt over 10 mia. kroner i brandværdi på et år.

Maersk fastholder pladsen som det fjerde mest værdifulde brand i den seneste måling, men har tabt 12 pct. i værdi sammenlignet med undersøgelsen sidste år, viser analysen. I 2018 ligger Maersks brandværdi således på 19,7 mia. kr. i mod 22,5 mia. kr. i 2017.

Brand Finance noterer, at sidste år var præget af betydelige og hurtige forandringer for Maersk, hvor transformationen af konglomeratet blev sat i gang. Og det bliver afgørende for selskabet, hvordan man kommer ud på den anden side, noterer Brand Finance.

"Med tiden vil Maersks brand blive evalueret på, hvorvidt det med succes kan levere integreret containershipping, havne og logistikservice, og samtidig skabe værdi gennem en bredere transportindustri. Det nylige køb af Hamburg Süd vil være en afgørende i den strategi," skriver konsulenthuset.

brand.JPG
De ti største virksomheder målt på brandværdi. Foto: Brand Finance

På en førsteplads ligger Lego, mens Arla følger efter som nr. 2 og Danske Bank på en tredjeplads. Alle har de tabt værdi på deres brands i løbet af det seneste år, der har været præget af svære markedsvilkår, mens alle virksomheder er i gang med omgribende strategiske forandringer.

For logistik- og transportvirksomheden DSV er trenden en anden. Nok har selskabet også været igennem et stort arbejde med at integrere milliardkøbet af amerikanske UTi, men forløbet blev afsluttet sidste år. DSV er gået en plads frem i opgørelsen fra en 9. plads i 2017 til en 8. plads i 2018, hvor selskabets brandværdi ligger på 10,5 mia. kr. og er steget med 6 pct. fra 9,9 mia. kr.

Se listen over Danmarks 50 mest værdifulde virksomheder målt på brand her

Opsplitning og oliesalg koster Maersk dyrt på omdømme

Maersk: Begivenhedsrigt år har kostet på vores image

Internationalt netværk for unge shippingfolk åbner i Danmark

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere