ShippingWatch

Nicklas Fursund er et godt bud på shippingmanden anno 2030

Nicklas Viby Fursund landede mellem to verdener, da han forlod et topjob i Maersk Line og shippingindustrien i øvrigt for at forfølge sin iværksætterdrøm. Og måske skal fremtidens shippingfolk netop gøre op med shipping, som det ser ud i dag.

Det hele var gennemtænkt. Alligevel var det med blandede følelser, at Nicklas Viby Fursund sad over for sin chef og mentor gennem mange år.

Som leder af Maersk Lines operation i Nordeuropa havde han i flere uger planlagt en ledelseskonference for 30 topfolk i det danske rederi. Det havde været en god sidste dag med bådtur på Rotterdams kanaler under efterårssolen og besøg på kontoret. Og nu sad han så her.

Trukket tilbage fra selskabet og i omgivelser, der mindede om en film fra 50'erne med runde borde og dæmpet belysning ombord på et gammelt krydstogtskib. Ved de runde borde skulle han tage den endelige samtale og efter det, var der ingen vej tilbage, vidste han. Da han gik fra borde senere på aftenen, var han både nostalgisk og lettet.

Det var en svær beslutning, husker 39-årige Nicklas Viby Fursund i dag tilbage på sin opsigelse i Maersk Line. Tre måneder efter var lejligheden i Rotterdam pakket ned, og han forlod shippingindustrien efter 13 år og en karriere, der formentlig kunne have ledt endnu højere op i rækkerne i den hæderkronede virksomhed. Men det var et endegyldigt farvel. Troede han.

Næsten seks år efter, en novembermorgen i 2017, rækker Nicklas Viby Fursund en cykelkold hånd frem mod en mørkhåret fyr, der venter i cafeen i den gamle bygning på Holmen i København. Her blev mændene i den danske flåde for 100 år siden klædt på til kamp, men med møbler fra de danske designere Hay og FDB er der ikke meget maritimt tilbage. De tre etager over cafeen er fyldt ud med 300 iværksættere, der alle drømmer om at finde det næste digitale gennembrud med lige præcis deres start-up. Måske har de fået hjælp fra Rainmaking, som ejer fællesskabet, har flere kontorer i verden og laver alt fra hackathons til samarbejde med store anerkendte virksomheder som IBM og Amazon.

De store forskelle var væk, og det var ikke engagerende for mig. Så derfor valgte jeg at forlade det i en søgen efter større forandrings-muligheder, der virkelig kunne rykke noget

Nicklas Viby Fursund, partner i Rainmaking Innovation og direktør for Transport

Buzz-ord som tech, innovation og blockchain er daglig jargon her. Selv håber Nicklas Viby Fursund at skabe samme stemning i det nye projekt på Langelinje Allé, der er åbnet i det nye år.

Det er godt endelig at mødes, er de begge enige om. De har talt i telefon sammen flere gange, og nu er den mørkhårede australier kommet til Danmark for at besøge selskaber i den danske shippingklynge. Han er sammen med et par kammerater ved at opbygge en ny virksomhed og vil gerne diskutere ideen med Nicklas Viby Fursund. Måske arbejder de på noget af det samme.

"Jeg mødtes med Peter Borup forleden," siger han, mens Nicklas Viby Fursund får hængt jakken.

Nicklas Viby Fursund har sorte kondisko på fra Nike. Grå bukser og en lysegrå pullover, hvor flipperne fra den hvide skjorte stikker op af kraven. Firmabilen fra Maersk-tiden er i dag skiftet ud med en cykel med racerstyr, som han hver dag tager fra hjemmet på Frederiksberg, forbi Kongens Have, over Kongens Nytorv og den nye Inderhavnsbro til Holmen.

"Ja, Peter, ham kender jeg rigtig godt," svarer Nicklas Viby Fursund om den tidligere tørlastchef i det danske rederi J. Lauritzen.

Efter mødet aftaler de at tales ved om et par uger.

De store forskelle forsvandt

Selvom Nicklas Viby Fursund valgte at forlade shippingindustrien for mere end fem år siden, er en stor del af netværket stadig fra dengang. Det var et opkald fra en af verdens største havneterminaler uden for Europa, der igen skulle drive ham tilbage til udgangspunktet for hele hans karriere.

Mens andre på hans alder formentlig stadig tumlede med at vælge en uddannelse, bosatte Nicklas Viby Fursund sig som 21-årig i Singapore, hvor han var udsendt for Maersk efter rederiets elevuddannelse. Her mødtes han med højtstående kunder. Lavede en masse fejl, lærte af det og gjorde det bedre. Men da den globale finanskrise for alvor kappede hovedet af verdensøkonomien i 2008, blev entreprenørånden i industrien erstattet af et ræs om stordriftsfordele. Det største skib blev pludselig en magtfaktor i kampen om at ligge i toppen. Eller bare at overleve.

"Fra at være en entreprenant industri, blev det marginal forbedring i forhold til større forandring. Det handlede om at spare 3 pct. om året ved at forhandle hårdere og skubbe til hinanden. Der er intet galt i det, men det gjorde forskellen for mig. De store forskelle var væk, og det var ikke engagerende for mig. Så derfor valgte jeg at forlade det i en søgen efter større forandringsmuligheder, der virkelig kunne rykke noget," siger Nicklas Viby Fursund i dag.

Efter opsigelsen hos Maersk rejste han med sin hustru og dengang 2-årige datter til New York, hvor han i et halvt år arbejdede på at bygge sin egen tech-virksomhed og fortsatte i Danmark, da visummet løb ud.

Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg skulle lære så meget nyt. Det var alt det, jeg drømte om, men jeg kunne ikke finde ud af det.

Nicklas Viby Fursund, partner i Rainmaking Innovation og direktør for Transport

Det tog et års tid, før erkendelsen krøb ind på ham. Han kunne ikke. Han var fanget i mellemrummet mellem to verdener. Den gamle og den nye, som Nicklas Viby Fursund kalder forskellen på shippingindustrien og iværksætteri.

"Det var enormt frustrerende personligt. Og mega hård læring. Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg skulle lære så meget nyt. Det var alt det, jeg drømte om, men jeg kunne ikke finde ud af det. Så sidder man der og har bygget noget, som virker rigtig dårligt, ingen vil rigtig have det, og jeg havde brugt nogle penge på det, selvom jeg kørte det ret light i forhold til andre, der pantsætter hus og pension. Det gjorde jeg ikke."

Så han skrottede det. Startede forfra. Med den samme ide, men med en ny tilgang. Det tog tre måneder. Bagefter solgte han det. Selvom det lykkedes at bygge noget op, var det ikke nok til at tilfredsstille hans behov for at skabe noget, der kunne gøre en stor forretningsmæssig forskel.

Det vigtige opkald

I Danmark havde Nicklas Viby Fursund fået sig etableret i Kødbyen, der er kendt som lidt af en smeltedigel af idemagere og skæve hjerner. Det var her, telefonen en dag ringede med det afgørende opkald fra en af verdens største havneterminaler. De havde brug for hjælp til at få fat på kunderne på land og skabe endnu en pengestrøm udover rederierne.

På næsten ingen tid og penge byggede Nicklas Viby Fursund sammen med sin partner en tech-løsning, som kunden endte med at købe og bruge.

"'Okay, nu vågner industrien’, tænkte jeg. I den verden, jeg forlod, handlede det om at bygge et stort monster på to år og en masse penge uden interesse i sådan noget her," siger han.

Men selvom Nicklas Viby Fursund i tiden efter lavede forretning med rederier, havne, regeringer og investorer, var han ikke overbevist om, at industrien var ved at genopfinde sig selv.

Det blev han til gengæld i januar 2017. På det tidspunkt havde Nicklas Viby Fursund fået kontakt til iværksætter-kooperativet Rainmaking. Han var tilbage i New York, hvor Rainmaking for første gang lavede et hackathon for transportsektoren. 120 hackere, alt fra forretningsfolk, jurister til programmører, var dukket op. Nogle havde sågar betalt for at forsøge at løse problemer hos otte virksomheder, herunder Maersk og Google.

Nicklas2.jpg
Nicklas Viby Fursund til hackathon på Rainmaking Loft i København. Foto: Rainmaking

Fredag aften mødtes forsamlingen til pizza og med kig ud til New Yorks ikoniske gule taxaer. Efter 48 timer lå 12 prototyper klar. Løsninger på store og milliontunge udfordringer. Én kom med en løsning på, hvordan rederier automatisk kan planlægge deres skibes anløb til havne, hvor der i dag er et enormt spild, forklarer Nicklas Viby Fursund.

Da han søndag tog afsted, var det med gåsehudsfornemmelse.

"Hvis det her kan lade sig gøre, så er mulighederne ubegrænsede," tænkte han.

Her mødte industrien den entreprenørånd, han savnede i sit gamle job. Derfra var valget lige til. Sammen med Rainmaking stiftede han en ny søjle i kooperativet om transport.

En branche, hvor det for nogle sikkert er svært at forstå, hvad det præcist er, Nicklas Viby Fursund laver. Han beskriver det selv sådan her, hvis det skal siges lidt kort.

"Vi arbejder med at forbinde den gamle og nye verden. I praksis hjælper vi etablerede industri-spillere med at tage konkrete skridt for at forny sig og vinde i fremtiden ved hjælp af innovation, digitalisering og nye forretningsmodeller."

Ideerne skal samles

"Årh, et rum," udbryder kvinden, da hun en måned før jul træder ind i bygningen alleryderst på spidsen af Langelinje Allé.

"Ja, der er vand til tre sider. Vi åbner en tredjedel sammen med ATP, og så kan vi udvide, hvis der er stor interesse," svarer Nicklas Viby Fursund.

Der dufter af nyt træ i det store rum, hvor etagerne svæver som åbne plateauer seks plan op. ATP ejer bygningen, hvor Rainmaking åbner det nye iværksætterhus for blandt andet transportindustrien. Og hvor Maersk har købt det første skrivebord, mens Den Danske Maritime Fond har valgt at støtte med et millionbeløb.

IMG_4355.jpg
Til januar åbner det nye Pier47 for transportindustrien på Langelinje.

Denne fredag i november 2017 viser Nicklas Viby Fursund det frem til tre personer fra endnu en mulig ny partner. Sammen tager de elevatoren op til sjette sal. Et krigsskib er på vej ud mod det åbne hav med en lodsbåd på hver side. Udover udsigten er det åbne rum nøgent.

"Det er jo en fantastisk skal, og der skal nok komme mere. Måske ikke lige neon og palmer, men noget start-up agtigt," siger Nicklas Viby Fursund.

De griner.

I denne måned åbner lokalet for virksomheder, der vil skabe innovation og gerne vil dele og inspireres af andre. Både inden for samme branche og andre. Om de tre besøgende bliver en del af det nye miljø, vil de ikke afsløre. Men ud over Maersk har fem virksomheder indtil videre sat deres underskrift på en kontrakt, forklarer Nicklas Viby Fursund. Huset er bare et af flere projekter, han roder med for transportbranchen.

"For mig er det et perfekt sted at være, hvor en gammel industri møder den nye verden, som indeholder en masse fantastiske muligheder og svaret på industriens problemer. Det krydsfelt er ideelt for mig personligt, og hvis et rederi eller en havn i fremtiden skal være førende, så er det i det krydsfelt, man skal lykkes."

Millionstøtte til nyt maritimt iværksætterhus i København

Danmarks statsminister: Dansk shipping skal forny sig

Maersk får det første skrivebord i nyt iværksætterhus for dansk shipping

 

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Maersk-CEO Søren Skou langede hårdt ud efter statstøtte til shippingindustrien, mens Norvic Shipping forventer stor vækst, lød det i interview med ShippingWatch. Tørlastoperatøren er en blandt mange, der er strømmet til København de sidste år.

Søren Skou tordner mod statsstøtte til containerrederierne

Maersk-gruppens CEO Søren Skou langer hårdt ud efter den "fortsatte statsstøtte" uden direkte at nævne Sydkoreas massive kapitalindsprøjtning til Hyundai Merchant Marine for nylig. "Der er ingen grund til, at regeringer er til stede i containershipping," lyder det fra topchefen.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere