ShippingWatch

JP Morgan: Opsving i råolie siver i 2017

Opturen for de store råolietankere, VLCC'erne, vil ikke vare ved, skriver JP Morgan i ny analyse og forudser betydeligt lavere rater for tankskibene fra 2017 og to år frem.

Foto: Euronav

De høje takter for VLCC-skibene varer ikke ved. Sandsynligvis vil de fra 2017 falde betydeligt, anslår JP Morgan i en ny analyse. Selvom de største råolietankere i perioder i fjerde kvartal ramte 100.000 dollars om dagen, så er tankaktierne på børsen faldet de sidste par måneder, og på nuværende tidspunkt er det en god ide for investorer at trimme deres aktiviteter i tankrederier med høj eksponering i spotmarkedet for råolie, skriver JP Morgan. I stedet bør blikket rettes mod selskaber i produkttank eller rederier med høj dækning med charterkontrakter.

"Mens vi forventer, at raterne for 2016 vil forblive relativt stærke, sænker vi vores forventninger for råolietankere i 2017-2019 betydeligt," skriver investeringsbanken.

Det skyldes blandt andet, at balancen mellem udbuddet af skibe og efterspørgslen på dem forværres, da der kommer flere VLCC'ere på vandet i løbet af 2016.

Deutsche Bank: Mindst to års optur i produkttank

I stedet kan det betale sig at sætte sine penge på produkttank, som også har nydt godt af de samme fordele som råolietankerne med overfloden af olie på de globale markeder. Produkttankskibene er et andet sted i cyklussen med forholdsvis få ordrer i 2015, som ventes at forblive lavt i 2016, skriver JP Morgan.

"Set med vores øjne er det med til at skabe en situation, hvor der kan komme et vakuum i flådevæksten i 2017 og fremefter. På efterspørgselssiden forventer vi, at udnyttelsen på raffinaderisiden forbliver høj i USA på grund af nøgletal for benzin, mens overfloden af diesel globalt kan reducere flådens effektivitet."

Største tank-ordrebog siden 2007

Brandudsalg af aktier i tankrederier i brutalt shippingmarked

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere