ShippingWatch

2M og O3 har mistet forspring på mega-tonnage

2M og O3's forspring på de allerstørste containerskibe er ved at skrumpe ind, efterhånden som de to mindste alliancer, G6 og CKYHE, får etableret deres flåder af de største skibe, skriver SeaIntel.

UASC
Foto: UASC

Verdens to største containeralliancer, 2M og Ocean Three, er ved at blive indhentet af sine to konkurrerende alliancer, G6 og CKYHE, når det gælder gennemsnitsstørrelsen for de største skibe i flåderne.

Det er SeaIntel, der har lavet en sammenligning af de fire alliancers største skibe, dem over 10.000 teu, fra sidste sommer og til i dag.

Analysen viser, at megaskibene i 2M, Maersk Lines og MSC's alliance, har ligget nogenlunde fast på de 15.000 teu. Ocean Three med CMA CGM, UASC og CSCL har også haft en flåde af megaskibe, der har ligget med en nogenlunde konstant størrelse på 14.000 teu.

De to mindre konkurrenter G6 og CKYHE, er dog i færd med at få større og større skibe, fremgår det.

G6's mega-skibe er nu i gennemsnit på omkring 13.200 teu i modsætning til sidste sommer, hvor de lå på 12.000 teu. Og tilsvarende er CKYHE's flåde vokset fra under 13.000 teu til godt 13.500 teu.

SeaIntelskibe1.jpg

Kilde: SeaIntel

"Gennemsnitsstørrelsen for 2M og Ocean Three er kun ændret marginalt, hvorimod størrelsen hos G6 og CKYHE er ændret væsentligt," skriver SeaIntel.

Andelen af megaskibe er dog forøget tydeligt i 2M siden sidste sommer, og MSC har netop taget fat på leveringen af hele 19 af verdens største containerskibe med plads til over 19.000 teu, hvilket vil rykke 2M's andel opad igen.

MSC tror megaskibe topper ved 20.000 teu

Men jo større en andel af de store skibe, som de to mindste alliancer anskaffer sig, desto mindre bliver den relative konkurrencefordel, som de største alliancer har i dag, lyder argumentet.

Målt på antal store skibe ligger 2M dog allerede et godt stykke foran de tre andre alliancer, og har kun understreget den position siden i sommer, som det fremgår af grafikken herunder:

SeaIntelskibe2.jpg

Kilde: SeaIntel

"Vi mener, at især G6 og CKYHE har været meget aktive i nybygningsmarkedet og fortsætter med at være det, og at denne tilgang til tingene rent faktisk har ændret konkurrencebilledet blandt de store alliancer. Som tingene er lige nu, betyder det frem for alt, at vi står over for en situation, hvor G6, CKYHE og Ocean Three er meget tættere på hinanden konkurrencemæssigt, end de var sidste sommer," konkluderer SeaIntel.

Selvom MSC fik sit første store skib, MSC Oscar, for nylig og containerindustrien dermed er så tæt, den kan være på de magiske 20.000 teu, så tror MSC ikke, at størrelsen over de 20.000 teu bliver det næste skridt for industrien, fortalte rederiet til ShippingWatch.

Hvad det angår, er MSC meget på linje med Maersk Lines CEO Søren Skou. I forrige uge på TPM konferencen i Long Beach slog Søren Skou fast, at containerskibene har nået deres øverste grænse i en betragtelig fremtid, hvis ikke for altid.

Maersk Line: Afskiberes frygt for alliancer er ubegrundet

Morgan Stanley: Alliancer uden effekt på priser

Containergigant vil til at kommunikere mere

SeaIntel: CKYHE sætter gang i kamp på Adriaterhavet

Afskibere skærper tonen over for nye containeralliancer

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere