ShippingWatch

Maersk beskylder olieselskaber for at bremse den grønne omstilling

Olieselskaberne er en forhindring for den grønne omstilling af shippingindustrien, fordi det går for langsomt med at fremstille grønt brændstof.

Maersk er skuffet over, at olieselskaberne nøler med at fremstille grønt skibsbrændstof. Det siger Maersks chef for dekarbonisering, Morten Bo Christiansen. | Foto: Maersk PR

Olieindustrien står i vejen for en omstilling til ren energi i de globale forsyningskæder.

Sådan lyder advarslen Morten Bo Christiansen, head of decarbonisation hos AP Møller-Mærsk.

Han kalder på lavere priser for grønt brændstof i et interview med avisen Financial Times.

Grøn methanol er det, Mærsk skal bruge som brændstof til sine kommende CO2-neutrale skibe.

”I dag køber vi brændstof fra olieselskaberne, men de har ikke tilbudt os grøn methanol, til en pris vi kan acceptere,” udtaler han til avisen.

”Vi havde forventet, at vores nuværende leverandører ville hjælpe os med at finde det nye brændstof. Men det har ikke været tilfældet indtil videre,” siger Morten Bo Christiansen.

Shippingselskaber, der er i blandt de mest forurenende selskaber i verden, har de seneste måneder annonceret, at de vil gøre op med deres fossile udledninger.

Mærsk har forpligtet sig til, at de vil være CO2-neutrale i 2040. Rederikoncernen har desuden sat gang i en stribe projekter over hele verden, som skal sikre, at der bliver fremstillet nok grønt brændstof.

Senest udspil kom i denne uge, hvor Maersk annoncerede, at man har indgået et samarbejde med den spanske regering for at undersøge muligheden for storskala produktion af klimavenligt skibsbrændstof i landet.

Søren Skou har ét stort ønske til Danmarks nye regering: Men det kræver politisk mod

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs