ShippingWatch

Uden tonnageskat vil Danmark blive drænet for kompetencer, forudser Jacob Meldgaard

Ekspertgruppe med Axcel-stifter i spidsen gransker de danske støtteordninger, herunder tonnageskat. Afskaffelse af ordningen vil medføre en ”åreladning af kompetencer” fra Danmark, siger formand for Danske Rederier til ShippingWatch.

”Konklusionen bør efter min overbevisning være, at man bibeholder det eksisterende,” siger Danske Rederiers formand Jacob Meldgaard. | Foto: PR/Torm

Det er helt naturligt, at forskellige støtteordninger til erhvervslivet får et eftersyn.

Men formanden for Danske Rederier, Jacob Meldgaard, er sikker på, at den omstridte tonnageskatordning får lov til at fortsætte. Udmeldingen kommer på et tidspunkt, hvor en nyligt nedsat ekspertgruppe af regeringen ser nærmere på en lang række støtteordninger til erhvervslivet – heriblandt også maritime ordninger som tonnageskat og nettoløn til søfolk.

”Jeg ser med sindsro på, at man gør det,” siger Jacob Meldgaard, der er CEO i rederiet Torm, til ShippingWatch i forbindelse med Danske Rederiers årsdag.

”Konklusionen bør efter min overbevisning være, at man bibeholder det eksisterende.”

Alle eksisterende erhvervsstøtteordninger er en del af undersøgelsen – også på det maritime område.

Erhvervsministeriet

De økonomiske vismænd kritiserede i en nylig rapport tonnageskatten og betegnede den bl.a. som ”forvridende”.

Siden har overvismand Carl-Johan Dalgaard uddybet kritikken af ordningen og slår bl.a. til lyd for en ny model, hvor skattebetalingen for rederierne skal beregnes på basis af deres overskud og ikke den vægtafgift, som tonnageskatten reelt er.

Ekspertgruppe skal finde 3,5 milliarder

Jacob Meldgaard finder det rigtigt at ”kigge efter, om der er noget, der skal justeres på.”

Han betragter en mulig revurdering af tonnageskatten som et ”eftersyn” og går gerne i dialog med det ekspertudvalg, som Erhvervsministeriet har nedsat for at gå en række støtteordninger efter i sømmene.

Ekspertgruppen blev meldt ud tilbage i april og består af fem medlemmer med tidligere Axcel-topchef Christian Frigast, som stiftede kapitalfonden i 1994, i spidsen.

Af kommissoriet fremgår, at ekspertgruppen skal ”gentænke erhvervsstøtten i et langsigtet perspektiv” med opgave om finde ”Modeller for mulig sanering af erhvervsstøtten (...), der skal kunne frigøre i alt mindst 3,5 mia. kr. årligt fra 2023”.

Min holdning er, at det rigtige for Danmark er at bibeholde de ordninger.

Jacob Meldgaard, formand, Danske Rederier

”Erhvervsstøtten udgjorde i 2021 42 mia. kr. fordelt på over 200 forskellige ordninger. Fælles for dem er, at de giver virksomheder og organisationer en økonomisk fordel, de ellers ikke ville have haft, via direkte eller indirekte offentlige subsidier,” lyder det.

I et svar til ShippingWatch oplyser Erhvervsministeriet, at såvel tonnageskatten som DIS-ordningen er blandt de støtteordninger, som ekspertgruppen ser nærmere på.

”Alle eksisterende erhvervsstøtteordninger er en del af undersøgelsen – også på det maritime område,” skriver ministeriet i en mail til ShippingWatch og henviser til den seneste oversigt over erhvervsstøtteordninger.

”Her fremgår bl.a. tonnageskatteordningen og DIS-ordningen.”

Christian Frigast er formand for ekspertgruppen, der også tæller lektor i økonomi Jeppe Druedahl, professor i økonomi Niels Johannesen, bestyrelsesmedlem Astrid Simonsen Joos og CEO i Heartland Lise Kaae. | Foto: PR/DVCA
Christian Frigast er formand for ekspertgruppen, der også tæller lektor i økonomi Jeppe Druedahl, professor i økonomi Niels Johannesen, bestyrelsesmedlem Astrid Simonsen Joos og CEO i Heartland Lise Kaae. | Foto: PR/DVCA

Planen er, at ekspertgruppen i starten af oktober skal afgive sine samlede anbefalinger til regeringen.

Uenig med kritik

Hos Danske Rederier er Jacob Meldgaard uenig med vismændenes kritik af tonnageskatten.

Han mener, at det ville skade Danmarks konkurrenceevne, hvis den blev fjernet, fordi andre sammenlignelige lande har lignende ordninger.

”Min holdning er, at det rigtige for Danmark er at bibeholde de ordninger. De skal være på niveau og kigges efter, men de skal selvfølgelig være konkurrencedygtige med alternativerne.”

Jacob Meldgaard tror ikke, at tonnageskatten bliver fjernet. Men skulle det ske, vil det være en ”forkert beslutning”, siger han.

Den vil i første omgang måske ikke føre til, at rederierne forlader Danmark, men den vil få langsigtede følger, bl.a. fordi der vil være et manglende incitament til at etablere sig som rederi herhjemme.

”Jeg er helt sikker på, at om ti år ville vi have et erhverv, der har langt mindre indflydelse på verdensplan. Vi ville have en åreladning af kompetencer til bl.a. at få skabt den grønne omstilling så hurtigt som muligt,” mener formanden for Danske Rederier.

Vismand foreslår ny skattemodel for skibsfarten

Vismænd kritiserer tonnageskat og nettoløn til søfolk i ny rapport

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs