ShippingWatch

Maersk advarer mod stop for transport af plastikaffald

Havmiljøet vil ikke få det bedre af et stop for transport af plastikaffald, men et stop eller forbud vil forhindre ansvarlig transport af plast til genbrug, advarer Maersk efter kritik fra NGO. Konkurrenten CMA CGM har indstillet al transport af plastikaffald.

Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix

Et stop for containertransport af plastikaffald kan undergrave mulighederne for at genbruge plastik på en ansvarlig måde.

Det mener Maersk i en kommentar til NGO’en Plastic Change, der forleden opfordrede Maersk til at indstille transporten af plastikaffald ligesom konkurrenten CMA CGM, der har meddelt, at rederiet af miljømæssige årsager vil afstå fra at fragte plastikaffald fremover.

”Tiden er kommet til, at Maersk tager stilling til, om de fortsat vil være en del af problemet affaldstransport, der ikke alene bidrager til øget forurening, men – ligesom klimakrisen - særligt rammer de mest udsatte samfund i verden,” skrev direktør for Plastic Change, Louise Lerche-Gredal, i et debatlindlæg.

Men Maersk vil ikke gøre som CMA CGM, for det er ikke en god ide at indstille eller forbyde transport af plastikaffald af hensyn til miljøet, advarer Maersk.

”En af årsagene til, at vi ikke ser et generelt forbud mod transport af plastaffald som en farbar løsning, er, at et sådant forbud ville forhindre os i at hjælpe ansvarlige virksomheder og organisationer med at fragte plastikaffald og andet genbrugsmateriale til genanvendelse på ansvarlig vis,” skriver Maersk i et svar til ShippingWatch.

Tredobling af plast i havene

CMA CGM begrunder sin beslutning om at indstille transport af plastikaffald med, at det franske rederi vil arbejde for at forhindre, at plastikaffald ”eksporteres til destinationer, hvor sortering, genbrug eller genindvinding ikke kan garanteres,” skrev rederiet i en pressemeddelelse den 11. februar.

”Hvert år ender omkring 10 mio. ton plastikaffald i havet. Hvis der ikke handles, vil det tal tredobles i de næste 20 år til 29 mio. ton om året, og det vil forårsage uprettelig skade på marine miljøer, flora og faune,” skrev CMA CGM.

Rederiet oplyser til ShippingWatch, at CMA CGM fragtede omkring 500.000 tons plastikaffald i 2021. Maersk oplyser ikke, hvor meget plastikaffald, rederiet transporterer, men ifølge Plastic Change ligger Maersk på tredjepladsen blandt de rederier, der transporterer mest plastikaffald.

Maersk understreger over for ShippingWatch, at rederiet er ”stærkt optagede af at føre ansvarlig virksomhed, og det gælder naturligvis også på miljøområdet”.

”Procedurer, der sikrer, at vi følger alle love og regler, også hvad angår import og eksport af plastaffald, er forankret i vores forretning og vores daglige aktiviteter,” skriver Maersk.

Maersk samarbejder bl.a. med organisationen The Ocean Cleanup, som opsamler plastikaffald i Stillehavet, og et stop for transport af plastikaffald ville forhindre, at rederiet bistår organisationen med at fragte den indsamlede plast til genanvendelse.

NGO vil have Maersk til at følge trop og droppe fragt af plastaffald

CMA CGM dropper at sejle med plastikaffald

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs