ShippingWatch

Maritim transport står uden konkrete mål i EU's globale infrastrukturplan

Med mobiliseringen af investeringer på op til 2200 mia. kr. over de kommende år har EU lagt op til at tage kampen op mod kinesiske investeringer i havne og infrastruktur. Meget lidt lader dog til at have kurs mod udbygningen af transportsektoren.

"Landene har gjort sig deres erfaringer med kinesiske investeringer – og som jeg siger: De har behov bedre og anderledes tilbud," lød det onsdag fra kommissionsformand Ursula von der Leyen. | Foto: Kenzo Tribouillard/AFP / AFP

BRUXELLES – På overfladen lyder det stort. Faktisk historisk – og som en klar magtdemonstration fra Bruxelles til resten af verden.

Indtrykket blev efterladt af Europa-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, der onsdag offentliggjorde Kommissionens kommende infrastrukturplan, Global Gateway, som over de kommende seks år står til at skulle mobilisere investeringer i infrastrukturprojekter verden over for op mod 300 mia. euro – svarende til ca. 2230 mia. kr.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Sorte selskaber bag pensionsbranchens grønne milliarder

Flere pensionsselskaber har talt olieselskaber som BP, Shell og Halliburton med i de 248 mia. kr., branchen har meldt ind som "grønne investeringer" til regeringens klimapartnerskab for finanssektoren. "Vanvittigt," lyder det fra kritiker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs