ShippingWatch

Norge vil have IMO til at indføre globale CO2-kvoter for skibsfarten

I et bemærkelsesværdigt forslag opfordrer en af verdens største shippingnationer IMO til at indføre CO2-kvoter samtidig med et krav om at effektivisere flåden. Forslaget skal diskuteres denne uge inden det afgørende MEPC-møde i november.

Foto: Georg Wendt/AP/Ritzau Scanpix

Hvis skibsfarten skal nå sit mål om at reducere udledningen af CO2 i 2050, er det ikke nok at lægge en skat på de fossile brændstoffer eller at kræve en højere effektivitet af skibene. Det er heller ikke nok at indføre et kvotesystem som det, EU er i færd med.

Skal det batte noget, skal skibene blive væsentligt mere effektive og dermed udlede mindre CO2, samtidig med at IMO gennemfører et globalt kvotesystem, fremgår det af et forslag, som skal diskuteres op til det vigtige møde i IMO's miljøkomite MEPC.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs