ShippingWatch

Danske Rederier håber at holde CO2-afgift på kontinentet

Brancheorganisationen ser helst en intra EU-model for kvotehandel, som siden kan udvides, hvis ikke IMO kommer på banen med en bredere model. Det forklarer direktør Maria Skipper Schwenn til Berlingske.

Foto: PR / Danske Rederier

Hvis EU's kvotehandelssystem, Emissions Trading System (ETS), som ventet kommer til at omfatte skibsfarten fra næste år, ser Danske Rederier helst, at udvidelsen ikke kommer til at strække sig længere end Europas grænser.

Det siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør i brancheorganisationen, til Berlingske. Det sker på baggrund af et notat fra EU-Kommissionen, som indeholdt en ordlyd om, at der "som minimum" skal indføres CO2-kvoter for den del af skibsfarten, der sejler internt i Unionen.

Som beskrevet af ShippingWatch har den europæiske rederiforening ECSA talt for en løsning, hvor kvoterne kun pålægges trafik inden for EU. ECSA har dog også peget på to andre modeller, hvori skibstrafik mellem EU og andre lande indgår.

Maria Skipper Schwenn ønsker den første model, fordi hun anser den som den bedste måde at lægge pres på FN's søfartsorganisation, IMO, for at få indført et globalt kvotesystem:

"Ved at tage den globale udledning i betragtning via en global regulering får man jo samlet set også en større klimaeffekt. Man startede også gradvist med luftfarten i ETS, så det er altså ikke noget nyt og heller ikke et forsøg på særbehandling af skibsfarten," argumenterer hun over for Berlingske.

 

ECSA advarer om manglende konsistens i EU-regler om bæredygtig finansiering

Søren Skou ser mange problemstillinger ved EU's kvotesystem

EU arbejder med flere modeller for at inkludere shipping i kvotesystem 

Mere fra ShippingWatch

Euronav taber 71 mio dollar i første kvartal

Euronav har ligesom konkurrenterne fået en svær start på 2021. Underskuddet for første kvartal lander på 71 mio. dollar. Et svagt marked er fortsat ind i andet kvartal ifølge topchef.

EU er klar med bolværk mod kinesisk statsstøtte

Efter blandt andet flere kinesiske opkøb i europæiske havne gennem de senere år, spiller EU-Kommissionen nu ud med et instrument, der skal sikre, at udenlandsk statsstøtte ikke går ind og undergraver konkurrencen for europæiske virksomheder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs