ShippingWatch

Danske Bank udpeger vindere og tabere i jagten mod IMO's klimamål

Klimaindsatsen er blevet et parameter på linje med selskabernes evne til at tjene penge, og i en ny rapport peger Danske Bank på de rederier, der er tættest på og længst fra IMO's mål om lavere udledning.

Foto: PR/Stolt-Nielsen

Samlet set står shippingindustrien for 2,9 pct. af den globale udledning, og det er nok til at gøre transportformen til en af de mest energieffektive overhovedet, skriver Danske Bank i en ny rapport.

Alligevel er der markant mere at gøre for industrien, der med IMO's klimamål som pejlemærke kæmper for at reducere udledningen med 40 pct. senest i 2050, når man sammenligner med 2008.

Indsatsen er undervejs blevet en faktor, der kan måles og vejes på linje med evnen til at tjene penge. Og det er netop, hvad Danske Bank har gjort i ESG-rapporten, der måler bæredygtighed fordelt på klimaindsats, social bevidsthed og governance.

"I vores dækningsunivers er det vores opfattelse, at Stolt-Nielsen har den længste rejse foran sig i jagten på at reducere udledning, mens Flex LNG er bedst positioner til at nå IMO's klimamål," skriver Danske Bank.

"Vi mener, at Hafnia, BW LPG og Belships formentlig er de relative vindere i deres respektive segmenter," fortsætter banken.

Under overskriften "ESG vindere og tabere" uddyber banken, at klimaindsatsen endnu ikke kan aflæses på aktiekursen.

"Der er dog en signifikant variation i selskabernes placering på den skala. Flex LNG ser ud til at være i førersædet, mens Stolt Nielsen endnu har noget vej foran sig. Vi forventer, at selskaberne får mere fokus på udledning i de kommende år," skriver Danske Bank.

Danske Bank tvivler på lån til skibe med klimaaftryk i 2030

Stena Bulk vil indsamle CO2 på sejlende skibe

Shells shippingchef ser brint som det bedste bud på fremtidens brændstof

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere